Page 61 of 235
Re: Opinie użytkowników Lexusa NX 350h
Posted: 4 Jan 2023, o 08:43
by koloramat
groover wrote: ↑3 Jan 2023, o 23:01
whero wrote: ↑3 Jan 2023, o 20:59
koloramat wrote: ↑3 Jan 2023, o 16:58
Jeszcze w kwestii problemów z rozładowującym się akumulatorem 12 V w NX. W samochodzie fabrycznie zainstalowany jest akumulator firmy Yuasa o oznaczeniu P5 20HR 60Ah CCA 345A(EN) 360LN2-MF. Jak widać jest to akumulator MF - a więc zwykły bezobsługowy, ale nie żelowy i nie AGM (AGM obecnie jest już standardem ze względu na znacznie lepsze parametry). CCA - o zimnym starcie na poziomie 345A, a więc bardzo niewiele. Tylko 60Ah i słabe inne parametry akumulatora w samochodzie z tak dużą ilością żarłocznej elektroniki to jakiś żart. Oto cała prawda co Lexus schował w bagażniku swojego najnowszego premium modelu NX. To powinno się skończyć akcją serwisową i wymianą bezwzględną akumulatorów.
nie pasuje mi to ... wg katalogu (czekam na dostarczenie z mszczonowa do salonu...) powinna się znajdować 2880031570 (nr części toyotowski) czyli jeden z tych specyficznych philips'ów do hybrydowych lexów? mógłby ktoś zajrzeć i zobaczyć co rzeczywiście się znajduje w bagażniku?
Zdjęcie oznaczenia akumulatora z mojego NX 350h Omo. Auto stało przez tydzień na parkingu lotniska w Balicach (wielopoziomowy) w okresie świątecznym i nie było problemu z zapaleniem.
NX_350h_akumulator.png
Co do podanych przeze mnie wcześniej parametrów i wytwórcę akumulatora w NX - nie ma wątpliwości. Nigdy nie podaję nie sprawdzonych informacji.
Co do przypadku parkowania na parkingu lotniska domniemywam, że:
- po pierwsze długa jazda przed zaparkowaniem naładowała do pełna akumulator
- po drugie aura sprzyjała (brak mrozu)
- po trzecie ... to jednak tylko jeden tydzień
Auto powinno być w pełni funkcjonalne po postoju miesięcznym, a nawet dłuższym - szczególnie jeśli zauważmy - jest nowe.
Innym zjawiskiem dostrzeżonym w NX jest bardzo skąpe ładowanie tegoż akumulatora przy jeździe na odcinku nie dłuższym niż 30 km. Kłania się przykład opisany w artykule z przypadkiem Toyoty Yaris, w którym mamy przykład wracającego z pracy okrężną drogą właściciela, w celu podładowania akumulatora.
To nie jest normalne. A jak wiemy wpadki utytułowanych producentów samochodów paradoksalnie zdarzają się częściej ... Istotne jest jak te wpadki są dalej obsługiwane.
A tutaj "mniejszy" brat naszego akumulatora i przy okazji orientacyjna cena:
https://allegro.pl/oferta/akumulator-34 ... 2310847416
Re: Opinie użytkowników Lexusa NX 350h
Posted: 4 Jan 2023, o 08:58
by koloramat
Łączkowski wrote: ↑3 Jan 2023, o 23:23
Pytałem się kilku osób znających się na branży motoryzacyjnej i bardzo wątpią czy do NXa potrzebne byłoby więcej niż 60 Ah i ze to jakoś negatywnie wpływa na odpalenie auta. Zresztą jak bateria nie jest rozładowana to z baterii idzie odpalenie. Jakieś większe wartości Ah to się nadaje do turbodiesli. A tak to więcej Ah może nawet zaszkodzić.
To nie jest prawdą. Spróbujmy uporządkować. Ilość Ah to pojemność akumulatora. Niezwykle istotny i ważny parametr. Rzekłbym najważniejszy obok napięcia. Właśnie ta pojemność (w uproszczeniu) decyduje jak długo nasz akumulator jest sprawny i gotowy aż do rozładowania i ponownego naładowania. I właśnie tutaj jest istota sprawy. Lexus w swej instrukcji pisze, że akumulator w razie wymiany może/powinien być większy ale nie mniejszy niż 20HR - 60Ah.
Zwracam uwagę na słowo "większy".
Jeśli akumulator będzie "mniejszy" producent stwierdza, że nawet eksploatując samochód codziennie nie zapewni to pełnej funkcjonalności i gotowości akumulatora. Poza tym jak widać w całym tekście instrukcji ostrzeżenia o czynnościach powodujących rozładowanie się akumulatora występują kilkanaście razy i są wyraźnie artykułowane. Myślę, że świadomość producenta o niedopracowaniach projektowych w zakresie gospodarki prądem w tym samochodzie jest oczywista.
Re: Opinie użytkowników Lexusa NX 350h
Posted: 4 Jan 2023, o 09:48
by groover
koloramat wrote: ↑4 Jan 2023, o 08:43
Co do podanych przeze mnie wcześniej parametrów i wytwórcę akumulatora w NX - nie ma wątpliwości. Nigdy nie podaję nie sprawdzonych informacji.
Co do przypadku parkowania na parkingu lotniska domniemywam, że:
- po pierwsze długa jazda przed zaparkowaniem naładowała do pełna akumulator
- po drugie aura sprzyjała (brak mrozu)
- po trzecie ... to jednak tylko jeden tydzień
Auto powinno być w pełni funkcjonalne po postoju miesięcznym, a nawet dłuższym - szczególnie jeśli zauważmy - jest nowe.
...
Dojazd do lotniska to trasa ok. 100km.
Akurat użytkuję samochód na dłuższych trasach więc na tą chwilę problem z akumulatorem mnie nie dotyczył. Nie mniej zauważyłem, że dostaję czasem komunikat z tej aplikacji alarmu Vodafone o niskim poziomie naładowania akumulatora, szczególnie kiedy przez kilkanaście dni poruszam się jedynie na krótkich trasach po mieście.
Pod koniec stycznia najprawdopodobniej będę musiał zostawić samochód na 3-4 tygodnie w garażu, zobaczymy co wtedy się stanie.
O jakichkolwiek problemach z akumulatorem zapomniałem przez ostatnie lata, za sprawą mojego BMW gdzie nawet po miesiącu stania samochód odpala od razu bez zająknięcia, a nadal ma fabryczny akumulator z 2009 roku.
Re: Opinie użytkowników Lexusa NX 350h
Posted: 4 Jan 2023, o 11:43
by koloramat
groover wrote: ↑4 Jan 2023, o 09:48
koloramat wrote: ↑4 Jan 2023, o 08:43
Co do podanych przeze mnie wcześniej parametrów i wytwórcę akumulatora w NX - nie ma wątpliwości. Nigdy nie podaję nie sprawdzonych informacji.
Co do przypadku parkowania na parkingu lotniska domniemywam, że:
- po pierwsze długa jazda przed zaparkowaniem naładowała do pełna akumulator
- po drugie aura sprzyjała (brak mrozu)
- po trzecie ... to jednak tylko jeden tydzień
Auto powinno być w pełni funkcjonalne po postoju miesięcznym, a nawet dłuższym - szczególnie jeśli zauważmy - jest nowe.
...
Dojazd do lotniska to trasa ok. 100km.
Akurat użytkuję samochód na dłuższych trasach więc na tą chwilę problem z akumulatorem mnie nie dotyczył. Nie mniej zauważyłem, że dostaję czasem komunikat z tej aplikacji alarmu Vodafone o niskim poziomie naładowania akumulatora, szczególnie kiedy przez kilkanaście dni poruszam się jedynie na krótkich trasach po mieście.
Pod koniec stycznia najprawdopodobniej będę musiał zostawić samochód na 3-4 tygodnie w garażu, zobaczymy co wtedy się stanie.
O jakichkolwiek problemach z akumulatorem zapomniałem przez ostatnie lata, za sprawą mojego BMW gdzie nawet po miesiącu stania samochód odpala od razu bez zająknięcia, a nadal ma fabryczny akumulator z 2009 roku.
Jeśli pojawiają się komunikaty o niskim poziomie naładowania akumulatora - to jest to już problem na przyszłość z ewentualnym zasiarczeniem akumulatora, a więc skrócenie jego żywotności. Tak nie powinno być w samochodzie za ponad 300 tys. złotych. Myślę, że to problem o którym jeszcze nie raz usłyszymy.
cyt: " ... szczególnie ... kiedy poruszam się na krótkich trasach po mieście"
Jak krótkie są to trasy ? Ile kilometrów dziennie.
Re: Opinie użytkowników Lexusa NX 350h
Posted: 4 Jan 2023, o 12:38
by Łączkowski
koloramat wrote: ↑4 Jan 2023, o 08:58To nie jest prawdą. Spróbujmy uporządkować. Ilość Ah to pojemność akumulatora. Niezwykle istotny i ważny parametr. Rzekłbym najważniejszy obok napięcia. Właśnie ta pojemność (w uproszczeniu) decyduje jak długo nasz akumulator jest sprawny i gotowy aż do rozładowania i ponownego naładowania. I właśnie tutaj jest istota sprawy. Lexus w swej instrukcji pisze, że akumulator w razie wymiany może/powinien być większy ale nie mniejszy niż 20HR - 60Ah.
Zwracam uwagę na słowo "większy".
Jeśli akumulator będzie "mniejszy" producent stwierdza, że nawet eksploatując samochód codziennie nie zapewni to pełnej funkcjonalności i gotowości akumulatora. Poza tym jak widać w całym tekście instrukcji ostrzeżenia o czynnościach powodujących rozładowanie się akumulatora występują kilkanaście razy i są wyraźnie artykułowane. Myślę, że świadomość producenta o niedopracowaniach projektowych w zakresie gospodarki prądem w tym samochodzie jest oczywista.
"Teoretycznie mogłoby się wydawać, że najlepiej kupić akumulator o największej możliwej pojemności. W praktyce jednak nie należy przekraczać zalecanej wartości. Pojemność akumulatora powinna być równa lub maksymalnie o 10 proc. większa niż wartość sugerowana przez producenta samochodu. Zamontowanie w samochodzie akumulatora o zbyt dużej pojemności doprowadzi najprawdopodobniej do skrócenia jego żywotności, ponieważ będzie ciągle niedoładowany. Wynika to z faktu, że alternator samochodu nie został przystosowany do ładowania akumulatora o określonej pojemności i prawdopodobnie nie sprosta dodatkowemu zapotrzebowaniu."
https://intercars.pl/blog/poradnik-kier ... a-do-auta/
"Niektórzy eksperci doradzają, że można założyć akumulator o pojemności co najwyżej 10% większej od fabrycznej. Z kolei katalog Audi dla silnika 2.0TFSI podaje pojemność od 56 Ah do 72 aż Ah. Wiele zależy również od tego, jak użytkowany jest pojazd – jeżeli są to przede wszystkim krótkie trasy, a panujący klimat jest raczej zimny, zmiana na większą baterię jest niezalecana. Alternator nie zdąży jej doładować."
https://batterypoint.pl/pl/article/jaki ... -samochodu
"Należy stosować akumulator 12-woltowy, który gabarytami odpowiada oryginalnemu (LN2), o pojemności 20-godzinnej (20HR) odpowiadającej (60Ah) lub większej oraz prądzie rozruchowym (CCA) odpowiadającym (345A) lub większym."
Instrukcja obslugi NXa
Tak więc źle wyciągasz wnioski co do tego ze byloby lepiej gdyby bylo 70 czy 80 Ah.
Re: Opinie użytkowników Lexusa NX 350h
Posted: 4 Jan 2023, o 14:20
by koloramat
Łączkowski wrote: ↑4 Jan 2023, o 12:38
koloramat wrote: ↑4 Jan 2023, o 08:58To nie jest prawdą. Spróbujmy uporządkować. Ilość Ah to pojemność akumulatora. Niezwykle istotny i ważny parametr. Rzekłbym najważniejszy obok napięcia. Właśnie ta pojemność (w uproszczeniu) decyduje jak długo nasz akumulator jest sprawny i gotowy aż do rozładowania i ponownego naładowania. I właśnie tutaj jest istota sprawy. Lexus w swej instrukcji pisze, że akumulator w razie wymiany może/powinien być większy ale nie mniejszy niż 20HR - 60Ah.
Zwracam uwagę na słowo "większy".
Jeśli akumulator będzie "mniejszy" producent stwierdza, że nawet eksploatując samochód codziennie nie zapewni to pełnej funkcjonalności i gotowości akumulatora. Poza tym jak widać w całym tekście instrukcji ostrzeżenia o czynnościach powodujących rozładowanie się akumulatora występują kilkanaście razy i są wyraźnie artykułowane. Myślę, że świadomość producenta o niedopracowaniach projektowych w zakresie gospodarki prądem w tym samochodzie jest oczywista.
"Teoretycznie mogłoby się wydawać, że najlepiej kupić akumulator o największej możliwej pojemności. W praktyce jednak nie należy przekraczać zalecanej wartości. Pojemność akumulatora powinna być równa lub maksymalnie o 10 proc. większa niż wartość sugerowana przez producenta samochodu. Zamontowanie w samochodzie akumulatora o zbyt dużej pojemności doprowadzi najprawdopodobniej do skrócenia jego żywotności, ponieważ będzie ciągle niedoładowany. Wynika to z faktu, że alternator samochodu nie został przystosowany do ładowania akumulatora o określonej pojemności i prawdopodobnie nie sprosta dodatkowemu zapotrzebowaniu."
https://intercars.pl/blog/poradnik-kier ... a-do-auta/
"Niektórzy eksperci doradzają, że można założyć akumulator o pojemności co najwyżej 10% większej od fabrycznej. Z kolei katalog Audi dla silnika 2.0TFSI podaje pojemność od 56 Ah do 72 aż Ah. Wiele zależy również od tego, jak użytkowany jest pojazd – jeżeli są to przede wszystkim krótkie trasy, a panujący klimat jest raczej zimny, zmiana na większą baterię jest niezalecana. Alternator nie zdąży jej doładować."
https://batterypoint.pl/pl/article/jaki ... -samochodu
"Należy stosować akumulator 12-woltowy, który gabarytami odpowiada oryginalnemu (LN2), o pojemności 20-godzinnej (20HR) odpowiadającej (60Ah) lub większej oraz prądzie rozruchowym (CCA) odpowiadającym (345A) lub większym."
Instrukcja obslugi NXa
Tak więc źle wyciągasz wnioski co do tego ze byloby lepiej gdyby bylo 70 czy 80 Ah.
Zwróć uwagę na jeden błąd i jedno zaprzeczenie.
Błąd polega na tym, że cytaty dotyczą tradycyjnych samochodów z alternatorem. NX nie ma alternatora.
Zaprzeczenie to cytat z instrukcji. Cytat nie zaprzecza lecz potwierdza moje sugestie. "Należy stosować akumulator .... o pojemności odpowiadającej (60Ah) lub większej ....... "
Zatem byłoby lepiej gdyby zastosować akumulator 74Ah lub nawet większy ...
Re: Opinie użytkowników Lexusa NX 350h
Posted: 4 Jan 2023, o 17:50
by Łączkowski
koloramat wrote: ↑4 Jan 2023, o 14:20Zwróć uwagę na jeden błąd i jedno zaprzeczenie.
Błąd polega na tym, że cytaty dotyczą tradycyjnych samochodów z alternatorem. NX nie ma alternatora.
Zaprzeczenie to cytat z instrukcji. Cytat nie zaprzecza lecz potwierdza moje sugestie. "Należy stosować akumulator .... o pojemności odpowiadającej (60Ah) lub większej ....... "
Zatem byłoby lepiej gdyby zastosować akumulator 74Ah lub nawet większy ...
Ok, alternatora rzeczywiście nie ma ale to i tak nie zmienia pewnych faktów. O ile np. przy start-stop zwykły silnik benzynowy czy dieslowy całość energii na postoju bierze z akumulatora to w hybrydzie idzie to zazwyczaj tylko z baterii. To samo uruchamianie auta po nocy czy po iluś tam dniach - jak bateria nie jest rozładowana to też z baterii.
Co do instrukcji to jest tak jak jest napisane więc nie ma tam nic że jak więcej Ah to lepiej - ma być po prostu co najmniej 60 Ah i tyle.
Re: Opinie użytkowników Lexusa NX 350h
Posted: 5 Jan 2023, o 09:41
by wawa69
Ciekawe czy sytuację poprawi akumulator typu AGM i czym się różni taki Optima od np.Varty o tym samym Ah bo różnice w cenach są spore?
Re: Opinie użytkowników Lexusa NX 350h
Posted: 5 Jan 2023, o 10:33
by koloramat
wawa69 wrote: ↑5 Jan 2023, o 09:41
Ciekawe czy sytuację poprawi akumulator typu AGM i czym się różni taki Optima od np.Varty o tym samym Ah bo różnice w cenach są spore?
Z pewnością poprawi, ale nie wiem czy wystarczająco. Akumulatory AGM są przede wszystkim odporniejsze na głębokie rozładowania. Kluczowe jednak będzie tutaj zwiększenie pojemności.
Użytkownik, który porusza się naprzemiennie wieloma samochodami prywatnymi/firmowymi nie może być pozbawiony swobody korzystania z tych samochodów, tylko dlatego, że NX-a "trzeba codzienną jazdą doładowywać". W przypadku dalszych problemów ze swobodnym posługiwaniem się NX-em z powodu akumulatora, rozważam wnioskowanie do sprzedawcy o gwarancyjną wymianę rodzaju akumulatora. W przypadku nieuzasadnionych oporów wystąpię na drogę rozwiązań prawnych.
Re: Opinie użytkowników Lexusa NX 350h
Posted: 5 Jan 2023, o 18:37
by whero
wawa69 wrote: ↑5 Jan 2023, o 09:41
Ciekawe czy sytuację poprawi akumulator typu AGM i czym się różni taki Optima od np.Varty o tym samym Ah bo różnice w cenach są spore?
jest więcej różnic mających większe znaczenie niż tylko typ ogólnej konstrukcji akumulatora ~ traducyjny/agm ~ gdyby to sprawiało nam duże problemy to rozważyłbym dopasowanie ~ optima blue top ale osobiście wątpię