1. Lexus NX, RX, Rav 4, Corolla itd. to nie są samochody sportowe do ścigania się na torze.piotrulec wrote: ↑12 Dec 2023, o 11:59lałem do BMW 0w20 , ale w czerwcu pojechałem na hungaroring i w trubie sport+ samochód nie mógł przejechać jednego okrążenia bez komunikat o przegrzaniu silnika i ograniczeniu prędkości do 180km/h , temperatura oleju 140+,tak się nie powinno robić w sportowych samochodach! Po zmianie oleju na 50w60 oczywiście też się grzeje. Ale zdecydowanie lepiej odprowadza ciepło , bo nie wywala już komunikatu przy mocniejszej eksploatacji.whero wrote: ↑12 Dec 2023, o 11:19 zawsze mnie bawi jak ludzie narzekają na 0w16/0w20.. które mają w swoich normach znacznie wyższe wymagania odnośnie parametrów pracy (jak przy nowszych olejach ~ 'siła' filmu olejowego etc) niż 5w30 / 10w40
karty charakterystyk / norm są ogólnie dostępne i zapraszam do zapoznania się z nimi
Oczywiście RXem na tor się nie wybiorę , ale powodem stosowania rzadkich olei jest ekologia i niskie opory, a nie wydłużenie okresu eksploatacji, eksploatujemy samochody w klimacie umiarkowanym, nie potrzebujemy lać 0wXX, aby zabezpieczyć film olejowy przy niskich temperaturach, przyczyną stosowania takich olei są normy emisji, producent stosując taki olej może zejdzie 0,2l/100km. Taniej jest producentowi zalecić taki olej niż montować większy katalizator.
Mocno już odbiegliśmy od tematu , ale pewnie nie wiecie, że nasi zachodni sąsiedzi od 1.12.2023 wprowadzili dodatkową opłatę emisyjną za korzystanie z autostrad, na początku tylko dla samochodów ciężarowych. Opłata nie jest uzależniona od normy ekologicznej pojazdu, samochody ciężarowe euro 6, będą płaciły różną wielkość tego podatku, uzależnione to jest od oleju stosowanego w silniki, opon zmniejszających tarcie i tempomatu z topografią terenu! dzięki takiemu zabiegowi producent deklaruje że ich ciężarówki w testach mogą palić o 3% co przekłada się o zmniejszenie nowego podatku o 0,004eur/km . I nadal uważasz, że producenci stosują te oleje bo tak jest najlepiej dla ich silnikow?
Oczywiście duży plus dla lexusa, że nie wprowadził jeszcze wymian oleju co 30tys.
2. To są samochody hybrydowe służące do spokojnej, ekonomicznej jazdy.
3. W samochodach hybrydowych olej musi mieć odpowiednie parametry smarujące i płynność dzięki którym podczas nagłego/częstego przełączania się pomiędzy silnikiem elektrycznym a spalinowym nie dojdzie do zatarcia silnika. W przypadku gęstego oleju mogło by dojść do zatkania magistrali olejowej i w konsekwencji do zatarcia silnika.
4. Oleje stosowane w samochodach hybrydowych muszą spełniać najwyższe parametry lepkościowe i jakościowe. Do NX Lexus rekomenduje 0W16 , dopuszcza warunkowo 0W20. To sam będziesz lał inny olej ?
5. Skoro samochody hybrydowe Toyoty przejeżdżają po kilkaset tyś. km to czemu mamy coś kombinować. W USA toyoty na taksówkach jeżdżą od wielu lat.
Pamiętam jak Toyota wchodziła do Polski to domorośli specjaliści mówili, że te samochody to jednorazówki a blachy są tak cienkie, że jak się zepsuje i będzie trzeba popchać to cały tył pognieciony.
Teraz wszyscy mają grube

6. Powąchaj bagnet...