[IS200] Geometria zawieszenia

Post Reply
kskarol217
Lex user
Posts: 25
Joined: 20 Mar 2015, o 01:40
Model Lexusa: IS200 TTE Kompressor
Skąd:: Kraków
Contact:

Re: [IS200] Geometria zawieszenia

Post by kskarol217 »

Zdaję sobie sprawę, że nie wszyscy przygotowują IS200 powiedzmy do 'sportowej jazdy', natomiast poniżej wpisuję trochę informacji, może komuś się przyda. W związku z faktem, iż do BMW są dedykowane rozwiązania powiedzmy pod tor, czy na ostrą jazdę, a do IS200 nie ma tak naprawdę żadnego wzoru, zachęcam wszystkich do dyskusji i wymiany zdań :D

Niedaleko mojego domu znajduje się okręgowa stacja, na której mój znajomy ustawia geometrię. Dzięki czemu miałem możliwość bardzo częstej zmiany i przetestowania wielu możliwych konfiguracji.
Od razu podkreślam, że jeśli ktoś użytkuje samochód na co dzień, to dane do ustawień trzeba brać z książki i temat z głowy :D Jednakże jeśli ktoś dąży do ustawienia samochodu typowo na zwiększenie przyczepności na zakrętach to trzeba trochę zmodyfikować seryjne parametry geometrii.

O swoim IS'ie rozpiszę się w wolnej chwili w dziale Moje Auto, natomiast w związku z tym, iż mój IS jest u mnie czysto hobbistycznie (na co dzień jeżdżę służbowym), to jest na stałe wyposażony w Semi-Slicki Extreme VR1 225/45/17 i felgi RTR z serii RS (seryjnie zakładane do Mustangów, dzięki serii RS masa felgi jest obniżona co naprawdę czuć w porównaniu do seryjnych felg z IS), felgi mają fabrycznie wbite dystanse od wewnętrznej strony co też jest istotne. Oprócz tego oczywiście oponki Extreme też są lekkie, osobiście jeżdżę na serii Type-R (na suche nawierzchnie) i głośno oświadczam, że nie znam lepszej opony która ma tak dobry stosunek ceny do jakości :D

Żeby nie schodzić za bardzo na off-topic oświadczam jeszcze tylko, że ustawienia geometrii testowałem na seryjnej oponie, seryjnej feldze i zawsze na deszczu (!), tzn. mokrej i śliskiej nawierzchni. Jest to o tyle istotne, że jesteśmy w stanie bardzo szybko ocenić zwrotność samochodu i znaleźć granicę przyczepności. Dopiero po znalezieniu najlepszego możliwego set-up'u na samochód założyłem z powrotem slicki Extreme i felgi RTR.

Moje ustawienia poniżej:

Przód:
Kąty: Negatyw -2,20 stopnia
Zbieżność +0,20 zbieżny (na stronę!), czyli sumarycznie +0,40

Tył:
Kąty: Negatyw -2,20 stopnia
Zbieżność 0

Wiem, że wiele z Was może myśleć, że ustawienia są radykalne, ale jeśli ktokolwiek, kiedykolwiek wsiądzie do mojego IS'a i przejedzie się po kilku zakrętach ten zrozumie temat :D
Podkreślam też, że nie są to ustawienia na upalanie gumiaka po rondach, czy do jakichkolwiek driftów. Te ustawienia mają na celu wygenerowanie jak największej przyczepności.

Osobiście powiem, że najistotniejsze było dla mnie zachowanie Lexusa na śliskiej nawierzchni podczas deszczu. Największa zmiana na deszczu pojawiła się po ustawieniu zbieżności na +0,20 z przodu. Samochód bardzo agresywnie wchodził w zakręty oraz mimo ciężkiego przodu podsterowność w porównaniu do serii była po prostu - wykluczona.

Jeśli ktoś też robi IS200 maksymalnie kilka tys km w ciągu roku i zależy mu na ekstremalnej przyczepności to polecam te set up'y do osobistego przetestowania ;)
pawel930806
Lex user
Posts: 58
Joined: 5 Aug 2016, o 20:21
Model Lexusa: IS200
Skąd:: Kraków
Contact:

Re: [IS200] Geometria zawieszenia

Post by pawel930806 »

I nowe opony co sezon zapewne :)
User avatar
Damian91
Lex Driver
Posts: 454
Joined: 4 Feb 2015, o 17:31
Model Lexusa: IS300 SC
Skąd:: Pruszków/Warszawa
Location: Pruszków/Warszawa
Contact:

Re: [IS200] Geometria zawieszenia

Post by Damian91 »

Image
User avatar
gmiter
Lex Master
Posts: 1247
Joined: 9 Mar 2016, o 12:07
Model Lexusa: IS350
Skąd:: Gdynia
Location: Gdynia
Contact:

Re: [IS200] Geometria zawieszenia

Post by gmiter »

Ktoś może podpowiedzieć co jest z moim autem nie tak od jakiegoś czasu?

Objawy:
1. Powyżej 100km.h drżenie budy, kierownica się trzęsie, hamowanie to drgania całego auta (tarcze i klocki nowe, lewa piasta i łożysko nowe)
2. Niestabilność dramatyczna - nawet po najechaniu na biały pas na jezdni czuję jakby auto na to reagowało i zjeżdża mi przód
3. Autostrada i jazda więcej niż 140km.h to dramat, lekki powiew wiatru i auto leci na drugi pas, przy hamowaniu chodzi całe na boki...
4. Dziwna reakcja na skręcanie - przód po skręceniu kierownicą skręca i dopiero po pół sekundy jest jakby przenoszone to na całe auto - maglownica latałaby tak w gumach?

Całe zawieszenie poliuretan - jedynie gumy maglownicy nie zostały wymienione (wożę ja w bagażniku od marca, ale to nie pomaga :angry: :angry: ).
Sworznie rok temu wszystkie wymienione, końcówki drążków też - chociaż lewy sworzeń chyba zaczyna skrzypienie przy skręcaniu..

Geometria była robiona w maju i było wszystko ustawione praktycznie idealnie - czy gumy przekładni mają na to taki wpływ czy coś innego? Drążki mogły się w rok wyrobić? Zrobiłem jakieś 30 tysięcy ale większość to autostrady...
Jeszcze niedawno śmigałem po zakrętach że po kilku kilometrach miałem gorące opony i płyn hamulcowy się raz zagotował, teraz boję się w łuku jechać więcej niż 90km/h..
User avatar
endrju1
Lex Master
Posts: 1019
Joined: 13 Feb 2015, o 17:11
Model Lexusa: is200
Skąd:: LLB
Contact:

Re: [IS200] Geometria zawieszenia

Post by endrju1 »

Jak już gumy magla masz, to polecam wymienić i sprawdzić. Przy okazji warto sprawdzić stan magla (może ma dodatkowo luzy na listwie i to potęguje te na gumach). U mnie było tak jak u ciebie z tym znoszeniem, po wymianie gum na kablu i geometrii jest nie o a ziemia, choć przy okazji wyszło że magiel będzie do regeneracji.
Co do trzęsienia przy hamowaniu, sprawdzić bicie piast (wszystkich także tej wymienionej) a potem tarcz.
Ten model tak ma że jak słabe tarcze to potrafi pokrzywić.
User avatar
gmiter
Lex Master
Posts: 1247
Joined: 9 Mar 2016, o 12:07
Model Lexusa: IS350
Skąd:: Gdynia
Location: Gdynia
Contact:

Re: [IS200] Geometria zawieszenia

Post by gmiter »

Problem rozwiązany łatwiej niż przypuszczałem. Wiina okazała się poliuretanowa obejma maglownicy - była źle założona. Tzn przy dociskaniu mechanik nie zauważył się się podwinęła i nie trzymała równo magla. Po poprawieniu (15 minut roboty) problem rozwiązany i auto prowadzi się bardzo dobrze, brak niepewnych ruchów :)
User avatar
gmiter
Lex Master
Posts: 1247
Joined: 9 Mar 2016, o 12:07
Model Lexusa: IS350
Skąd:: Gdynia
Location: Gdynia
Contact:

Re: [IS200] Geometria zawieszenia

Post by gmiter »

Jeszcze jedno pytanie. Wymieniają mi w serwisie te dwie tulejki maglownicy po lewej stronie (nie dałem rady sam) i powiedzieli że maglownica cieknie okrutnie. Ale chyba zauważyłbym na zmianie stanu poziomu w zbiorniczku oleju do przekładni - wymieniałem rok temu płyn i stan sie utrzymuje bez jakiejkolwiek zmiany :)

Koło miesiąca temu przy wymianie oleju w ASB poleciało mi koło pół litra właśnie tam bo przy nalewaniu bańka mi sie wyśliznęła i tam spadła, kolor płynu praktycznie taki sam, konsystencja też :)
User avatar
agiless
Lex user
Posts: 266
Joined: 30 Jun 2014, o 00:25
Model Lexusa: GS300 MKI
Skąd:: Skierniewice
Contact:

Re: [IS200] Geometria zawieszenia

Post by agiless »

Umyj dokładnie "wyciek" jakimś K2 do silników, spłucz wodą po ciśnieniem i obserwuj to miejsce.
User avatar
Cop_Robo
Lex user
Posts: 59
Joined: 11 Sep 2015, o 18:43
Model Lexusa: IS200
Skąd:: Szczecin
Contact:

Re: [IS200] Geometria zawieszenia

Post by Cop_Robo »

Co do maglownicy wycieki zauważysz szybko na ubywającym płynie do wspomagania a sam się naciąłem kilka razy że cokolwiek w lexusie pobrudzone , zalane olejem itd zwłaszcza po stronie kierowcy pod maską samo nie zniknie i prędzej czy później będzie trzeba to myć ręcznie bo zacznie śmierdzieć palonym olejem :)
User avatar
gmiter
Lex Master
Posts: 1247
Joined: 9 Mar 2016, o 12:07
Model Lexusa: IS350
Skąd:: Gdynia
Location: Gdynia
Contact:

Re: [IS200] Geometria zawieszenia

Post by gmiter »

Okazało się że nie ma problemu i to był jednak lej ze skrzyni rozlany. Po umyciu już sie nie pojawił :)
Post Reply

Return to “IS mk1 1998-2005”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest