[RX300] wymiana filtra i oleju automatycznej skrzyni biegów.

Czyli wszystkie porady oraz pomysły na własnoręczne przeróbki.
User avatar
lynx
Lex user
Posts: 40
Joined: 7 May 2017, o 09:44
Model Lexusa: RX300
Skąd:: Gdańsk
Contact:

[RX300] wymiana filtra i oleju automatycznej skrzyni biegów.

Post by lynx »

Czas na kolejny post, tym razem zajmę się wymianą oleju wraz z filtrem automatycznej skrzyni biegów.

Wyprzedzając dyskusję na temat wyższości wymiany dynamicznej nad statyczną - nie twierdzę, że wymiana statyczna jest lepsza (choć w sieci bez trudu znajdzie się tyle samo postów o problemach pojawiających się po wymianie statyczne jak i dynamicznej).

Zdecydowałem się na statyczną bo:
1. Chciałem sprawdzić kondycję skrzyni w kontekście ilości i konsystencji opiłków metalu znajdujących się przy magnesach w misce olejowej.
2. Uważam, że kolejna wymiana oleju bez filtra nie do końca ma sens (tym bardziej, że przy większych przebiegach może on już być przytkany).
3. Chciałem wyczyścić magnesy, tak aby wydajniej i szybciej wyłapywały co trzeba.

Kolejna wymiana będzie przeprowadzona metodą dynamiczną, ale po statycznej będę miał pewność co siedziało w skrzyni oraz że mam świeży filtr i czyste magnesy.

Dziś wystąpią:

1. Filtr oleju skrzyni Wix wraz z uszczelką
2. Uszczelka miski skrzyni
3. Olej Toyota ATF Type T-IV (koniecznie w tej specyfikacji)

Image

Miska olejowa skrzyni znajduję się na wysokości miski olejowej silnika ale po prawej stronie:

Image

Jej korek spustowy jest w jej tylnej lewej części (zakręcany na klucz imbusowy 10mm), olej spuszczamy w momencie kiedy jest jeszcze ciepły.

Image

Powinno go wylecieć około 4,5 litra (w zależności od tego jak drożny jest filtr, o czym zaraz).
Warto zwrócić uwagę na jego konsystencję i zapach, jeśli pachnie spalenizną to może znaczyć, że nie był wymieniany bardzo dawno, samochód nie miał łatwego życia (holowanie, częsty kick down) lub coś złego dzieję się ze skrzynią.

I standardowo porównanie nowego oleju z przepracowanym.

Image

Tutaj w przeciwieństwie do korków spustowych mostów i skrzyni rozdzielczej nie mamy na śrubie magnesu zbierającego opiłki.

Image

Po spuszczeniu oleju zabieramy się za odkręcenie miski, jest zamocowana na 18 śrubach 10mm.

Image

Do większości jest bardzo dobry dostęp, kłopot mogą sprawić jedynie cztery znajdujące się w jej przedniej części (są częściowo schowane pod ramą).
Do ich odkręcenia najlepiej nadaje się klucz z ruchomą nasadką lub nasadowa 10 na bardzo cienkiej przedłużce.

Image

Miskę odkręcamy w taki sposób, aby nie zawisła na ostatniej śrubie (ryzyko odkształcenia), czyli nie stronami a przeciwlegle.

No i mamy miskę skrzyni na glebie (widok świeżo po zdjęciu).

Image

Alleluja - brak śladów ścierania, na magnesach delikatny puch o konsystencji pasty i to w niewielkiej ilości (tak naprawdę to na tej inspekcji najbardziej mi zależało).

Widok na skrzynie ze zdjętą miską.

Image

Czyścimy dokładnie miskę i magnesy.

Image

Teraz filtr, trzyma się na trzech długich szpilach (10mm). I wracam do tematy drożności, uważajcie na olej znajdujący się za filtrem w skrzyni, jeśli filtr jest przytkany to trzyma w skrzyni jeszcze sporo oleju, po jego odkręceniu i zdjęciu miejcie przygotowany pojemnik na tą niespodziankę.

Widok skrzyni po zdjęciu filtra.

Image

Pamiętajcie aby sprawdzić czy oring uszczelniający stary filtr został również wyjęty.

Image

Zakładamy nowy oring na nowy filtr i montujemy w skrzyni (nie dokręcać zbyt mocno).

Image

Czas na przykręcenie miski z nową uszczelką.

Image

Smarujemy olejem uszczelkę z obu stron (zalecenie producenta) i kładziemy na misce, aby ułatwić sobie zadanie przykręcania i mieć pewność, że uszczelka się gdzieś nie zawinęła/niedokładnie przylega, przełóżcie sobie wszystkie śruby przez miskę i uszczelkę, mniej więcej tak (mocno się trzymają, nie wypadną).

Image

Miskę dokręcamy przeciwlegle i z wyczuciem (żeby nie uszkodzić uszczelki) po czym zakręcamy korek spustowy.

Lexus podaję, że do wymiany potrzebne będzie Wam 3,9 l. oleju o specyfikacji T-IV (ważne), jednakże po wymianie filtra a tym samym spuszczeniu dodatkowej ilości, łączna ilość spuszczonego oleju to u mnie prawie 5 l.

Pozostaje nam zalać skrzynie, robimy to przy użycia lejka przez bagnet do sprawdzania poziomu oleju (skrzyni oczywiście).

Image

Odpalamy samochód przełączamy przez wszystkie biegi i sprawdzamy poziom na zimno (osobna podziałka na bagnecie), dokonujemy ewentualnej korekty, przelatujemy znowu wszystkie biegi sprawdzamy ponownie.
Robimy test drive (około 20 minut) i sprawdzamy poziom na ciepłym oleju.
Po wymianie nie zauważyłem znaczącej zmiany w funkcjonowaniu skrzyni (może zmiana jest delikatniejsza, a może to autosugestia).
Wiem za to na pewno, że mam nowy filtr, czyste magnesy, skrzynia się nie sypie, a kolejna wymiana (dynamiczna) nie będzie robiona w ciemno.
Last edited by lynx on 23 Jun 2018, o 09:49, edited 1 time in total.
User avatar
ProMienisty
Lex user
Posts: 87
Joined: 4 Nov 2016, o 00:30
Model Lexusa: HONDA
Skąd:: zach-pom
Contact:

Re: [RX300] wymiana filtra i oleju automatycznej skrzyni bie

Post by ProMienisty »

super sprawa ten bagnet do sprawdzania poziomu,ja u siebie w GS nie smarowałem olejem uszczelki ,miskę smarowałem silikonem typu RTV,bardzo delikatnie
neo
Nowy lex user
Posts: 5
Joined: 25 Apr 2018, o 22:01
Model Lexusa: RX300
Skąd:: Siedlce
Contact:

Re: [RX300] wymiana filtra i oleju automatycznej skrzyni bie

Post by neo »

lynx, opis fajny, ale obrazki "padły".
Możesz odświeżyć linki?

Dzięki
User avatar
lynx
Lex user
Posts: 40
Joined: 7 May 2017, o 09:44
Model Lexusa: RX300
Skąd:: Gdańsk
Contact:

Re: [RX300] wymiana filtra i oleju automatycznej skrzyni bie

Post by lynx »

Szczerze mówiąc, nie chce mi się podpinać każdego zdjęcia.
Wrzucam link do galerii z tego dnia (leciała wymiana oleju silnika i skrzyni), mam nadzieje, że się przyda.
W razie czego pytaj.
https://postimg.cc/gallery/ec6gbvg6/
neo
Nowy lex user
Posts: 5
Joined: 25 Apr 2018, o 22:01
Model Lexusa: RX300
Skąd:: Siedlce
Contact:

Re: [RX300] wymiana filtra i oleju automatycznej skrzyni bie

Post by neo »

Pasuje :ok:

Dziękuję bardzo!
User avatar
lynx
Lex user
Posts: 40
Joined: 7 May 2017, o 09:44
Model Lexusa: RX300
Skąd:: Gdańsk
Contact:

Re: [RX300] wymiana filtra i oleju automatycznej skrzyni bie

Post by lynx »

Zdjęcia powinny już działać normalnie.
User avatar
MotoManiaq
Lex user
Posts: 24
Joined: 5 Jun 2018, o 10:56
Model Lexusa: RX300
Skąd:: Brodnica
Contact:

Re: [RX300] wymiana filtra i oleju automatycznej skrzyni bie

Post by MotoManiaq »

Czy automat w rx 300 II gen jest ten sam i taki sam zestaw podejdzie? :ok:
Image
User avatar
linoch
Nowy lex user
Posts: 6
Joined: 5 Jul 2017, o 19:43
Model Lexusa: RX350
Skąd:: Sochaczew
Contact:

Re: [RX300] wymiana filtra i oleju automatycznej skrzyni bie

Post by linoch »

Też jestem po wymianie oleju w skrzyni w RX...mam tylko pytanie ..czy ten olej nie był przypadkiem kupowany na alledrogo? Kojarzę aukcję z tymi olejami - i nie chcę straszyć ale ja swój kupowałem w ASO ( cena ta sama co na portalu aukcyjnym ) i pracownik twierdził że olej w takich pojemnikach nie pochodzi z dystrybucji Toyoty...
User avatar
gmiter
Lex Master
Posts: 1247
Joined: 9 Mar 2016, o 12:07
Model Lexusa: IS350
Skąd:: Gdynia
Location: Gdynia
Contact:

Re: [RX300] wymiana filtra i oleju automatycznej skrzyni bie

Post by gmiter »

Ważne żeby spełniał normę która wymaga AISIN i tyle w temacie. Można lać Ravenol, Mannol czy Toyotę i tak jest to produkcja jednej firmy rozlewana w inne opakowania...
User avatar
MotoManiaq
Lex user
Posts: 24
Joined: 5 Jun 2018, o 10:56
Model Lexusa: RX300
Skąd:: Brodnica
Contact:

Re: [RX300] wymiana filtra i oleju automatycznej skrzyni bie

Post by MotoManiaq »

MotoManiaq wrote:Czy automat w rx 300 II gen jest ten sam i taki sam zestaw podejdzie? :ok:
Dla potomnych: Filtr WIXa do skrzyni w RX 300 II gen. ma numery: 58010 i jest juz z uszczelką miski w zestawie :ok2:
Image
Post Reply

Return to “Zrób to sam”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest