Kamera cofania z OEM Navi na przykładzie LS430 [220zł]
: 2 gru 2014, o 12:12
Co prawda są już takie wątki, ale w żadnym nie jest opisane dokładnie co i jak
Postanowiłem więc w skrócie zdać relację z montażu aftermarketowej kamerki w LS430.
Generalnie większość wyświetlaczy OEM nawigacji działa z sygnałem RGBs. Dlatego aby podłączyć kamerę musimy szukać takiej z wyjściem RGBs- niestety nie udało mi się znaleźć, lub szukać konwertera composite > RGBs. Z tym też nie jest tak kolorowo. Są gotowe kity typu Navtec, Navtool, ale ceny oscylują w okolicach 200-400$. Co jak dla mnie całkiem dyskwalifikuje dodanie tego przydatnego- ale nie aż tak, gadżetu.
Po zastosowaniu konwertera RGBs mamy otwartą drogę do podłączania zupełnie innych urządzeń z wyjściem video na composite.
Przypadkiem trafiłem na allegro na konwerter RGBs własnej produkcji. Nie jest PnP jak np navtec, ale jest o wiele tańszy. Kosztował 139zł, czyli ok 5 razy tańszej od najtańszej opcji Navteca/Navtoola. Działa doskonale z ekranem navi w Lexie. Kupiłem od tego usera: http://allegro.pl/listing/user/listing.php?us_id=219628
Konieczne jest jednak dorobienie mechanizmu przełączania sygnału po włączeniu wstecznego. RGBs to 4 kable sygnałowe- konieczne jest zastosowanie przekaźników do przełączania źródła sygnału po włączeniu wstecznego. Ja zastosowałem przekaźniki jak poniżej na zdjęciu- koszt 1,79zł/sztk (PRZEKAŹNIK , STYK ROZŁĄCZALNY 4088 10A 12V).
Na zdjęciu widoczny jest także konwerter:
Wszystkie przekaźniki zostały podłączone równolegle do zasilania, które jest jednocześnie zasilaniem konwertera:
Wyjście przekaźników zostało podłączone do monitora przy czytniku nawigacji. Wejście normalnie zwarte do wyjścia na monitor z nawigacji. Wejście przełączalne do konwertera. Po podaniu zasilania- wrzucenie wstecznego, przekaźniki zmieniają źródło na wejście z konwertera.
Poniżej rozpiska kabli przy nawigacji:
Pin 8 (zielony) sygnał Sync.
Pin 2 (czerwony) sygnał R.
Pin 7 (biały) sygnał G.
Pin 3 (czarny) sygnał B.
Co ciekawe, w tej kostce znalazłem też sygnały do sterowania ekranem dotykowym. Nie miałem czasu sprawdzić, ale z tego co znalazłem na schematach, to ekran steruje navi przez wektory poziome i pionowe. Na 2 pinach VG i VR pojawiają się różne napięcia w zależności od położenia palca na ekranie. Jest to zwykły ekran rezystancyjny. Otwiera to drogę do np. zmiany wyświetlacza na inny wysokiej rozdzielczości z nakładką rezystancyjną - konieczne byłoby dobranie odpowiednich rezystancji lub inne ciekawsze rozwiązanie, czyli np car pc sterowany oryginalnym dotykowym wyświetlaczem. Może kiedyś
Wracając do kamerki. Do podłączenia konwertera najlepiej wyjąć czytnik navi. Aby było wygodniej, dobrze jest wyjąć tapicerkę z prawej strony bagażnika. Ale- jeśli chcemy porządnie wszystko podłączyć i poprowadzić kable jak fabryka- konieczne jest zdemontowanie całej tapicerki.
Odsyłam tutaj do instrukcji:
http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Lexus/LS430/rm/rm792e/m_bo_0058.pdf
Niestety najwięcej zabawy jest ze zwijaczem kabla. Należy wypiąć wiązkę ze skrzynki w bagażniku, a z drugiej strony wymontować całą wiązkę z klapy. Zwijacz zdejmujemy podważając od strony błotnika. Po wyjęciu musimy rozebrać, odwinąć taśmę z wiązki, dołożyć kabel i starannie owinąć- tak by zachować i umożliwić spiralne skręcanie. Początkowo próbowałem zrobić to bez demontażu z auta, ale straciłem tylko mnóstwo czasu i nerwów. Nie mam zdjęć, bo poziom frustracji był zbyt wysoki
Potem trzeba to złożyć tak, by zadziałało. Za którymś razem z rzędu w końcu mi się udało. Gdybym użył cieńszego kabelka byłoby zdecydowanie łatwiej, a że wpakowałem 3 żyłowy (sygnał, masa sygnału i sterowanie +12V) w dodatkowej izolacji to było trochę zabawy.
Poniżej foto prowadzenia kabla od strony bagażnika i klapy:
Zasilanie kamery podłączone z kostki w wiązce klapy:
Czerwony zasilanie, biało czarny masa.
Jeśli chodzi o kamerę, to szukałem jak najmniejszej i zamówiłem na alliexpress za 12 taką:
Są niby gotowe kamerki w miejsce lampki tablicy rejestracyjnej, ale mi nie pasuje kąt (nie widać zderzaka) no i kamera nie jest centralnie.
Kamerę zamontowałem na klej w listwę nad tablicą:
Niestety nie miałem toola, więc krawędzie wycięcia nie są idealnie równe. Jednak po założeniu nie widać tego. Sama kamera jest ledwo widoczna pod listwą.
A poniżej już efekt finalny:
Jakość OEM wyświetlacza nie powala, ale coś tam widać. Dodatkowo jego odświeżanie nie powala. Kamerka jak na cenę 45zł też daje radę. Co prawda nie jest to kąt 170 stopni jak miał być, ale z odległości 30cm za zderzakiem widzę całą szerokość auta.
Postanowiłem więc w skrócie zdać relację z montażu aftermarketowej kamerki w LS430.
Generalnie większość wyświetlaczy OEM nawigacji działa z sygnałem RGBs. Dlatego aby podłączyć kamerę musimy szukać takiej z wyjściem RGBs- niestety nie udało mi się znaleźć, lub szukać konwertera composite > RGBs. Z tym też nie jest tak kolorowo. Są gotowe kity typu Navtec, Navtool, ale ceny oscylują w okolicach 200-400$. Co jak dla mnie całkiem dyskwalifikuje dodanie tego przydatnego- ale nie aż tak, gadżetu.
Po zastosowaniu konwertera RGBs mamy otwartą drogę do podłączania zupełnie innych urządzeń z wyjściem video na composite.
Przypadkiem trafiłem na allegro na konwerter RGBs własnej produkcji. Nie jest PnP jak np navtec, ale jest o wiele tańszy. Kosztował 139zł, czyli ok 5 razy tańszej od najtańszej opcji Navteca/Navtoola. Działa doskonale z ekranem navi w Lexie. Kupiłem od tego usera: http://allegro.pl/listing/user/listing.php?us_id=219628
Konieczne jest jednak dorobienie mechanizmu przełączania sygnału po włączeniu wstecznego. RGBs to 4 kable sygnałowe- konieczne jest zastosowanie przekaźników do przełączania źródła sygnału po włączeniu wstecznego. Ja zastosowałem przekaźniki jak poniżej na zdjęciu- koszt 1,79zł/sztk (PRZEKAŹNIK , STYK ROZŁĄCZALNY 4088 10A 12V).
Na zdjęciu widoczny jest także konwerter:
Wszystkie przekaźniki zostały podłączone równolegle do zasilania, które jest jednocześnie zasilaniem konwertera:
Wyjście przekaźników zostało podłączone do monitora przy czytniku nawigacji. Wejście normalnie zwarte do wyjścia na monitor z nawigacji. Wejście przełączalne do konwertera. Po podaniu zasilania- wrzucenie wstecznego, przekaźniki zmieniają źródło na wejście z konwertera.
Poniżej rozpiska kabli przy nawigacji:
Pin 8 (zielony) sygnał Sync.
Pin 2 (czerwony) sygnał R.
Pin 7 (biały) sygnał G.
Pin 3 (czarny) sygnał B.
Co ciekawe, w tej kostce znalazłem też sygnały do sterowania ekranem dotykowym. Nie miałem czasu sprawdzić, ale z tego co znalazłem na schematach, to ekran steruje navi przez wektory poziome i pionowe. Na 2 pinach VG i VR pojawiają się różne napięcia w zależności od położenia palca na ekranie. Jest to zwykły ekran rezystancyjny. Otwiera to drogę do np. zmiany wyświetlacza na inny wysokiej rozdzielczości z nakładką rezystancyjną - konieczne byłoby dobranie odpowiednich rezystancji lub inne ciekawsze rozwiązanie, czyli np car pc sterowany oryginalnym dotykowym wyświetlaczem. Może kiedyś
Wracając do kamerki. Do podłączenia konwertera najlepiej wyjąć czytnik navi. Aby było wygodniej, dobrze jest wyjąć tapicerkę z prawej strony bagażnika. Ale- jeśli chcemy porządnie wszystko podłączyć i poprowadzić kable jak fabryka- konieczne jest zdemontowanie całej tapicerki.
Odsyłam tutaj do instrukcji:
http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Lexus/LS430/rm/rm792e/m_bo_0058.pdf
Niestety najwięcej zabawy jest ze zwijaczem kabla. Należy wypiąć wiązkę ze skrzynki w bagażniku, a z drugiej strony wymontować całą wiązkę z klapy. Zwijacz zdejmujemy podważając od strony błotnika. Po wyjęciu musimy rozebrać, odwinąć taśmę z wiązki, dołożyć kabel i starannie owinąć- tak by zachować i umożliwić spiralne skręcanie. Początkowo próbowałem zrobić to bez demontażu z auta, ale straciłem tylko mnóstwo czasu i nerwów. Nie mam zdjęć, bo poziom frustracji był zbyt wysoki
Potem trzeba to złożyć tak, by zadziałało. Za którymś razem z rzędu w końcu mi się udało. Gdybym użył cieńszego kabelka byłoby zdecydowanie łatwiej, a że wpakowałem 3 żyłowy (sygnał, masa sygnału i sterowanie +12V) w dodatkowej izolacji to było trochę zabawy.
Poniżej foto prowadzenia kabla od strony bagażnika i klapy:
Zasilanie kamery podłączone z kostki w wiązce klapy:
Czerwony zasilanie, biało czarny masa.
Jeśli chodzi o kamerę, to szukałem jak najmniejszej i zamówiłem na alliexpress za 12 taką:
Są niby gotowe kamerki w miejsce lampki tablicy rejestracyjnej, ale mi nie pasuje kąt (nie widać zderzaka) no i kamera nie jest centralnie.
Kamerę zamontowałem na klej w listwę nad tablicą:
Niestety nie miałem toola, więc krawędzie wycięcia nie są idealnie równe. Jednak po założeniu nie widać tego. Sama kamera jest ledwo widoczna pod listwą.
A poniżej już efekt finalny:
Jakość OEM wyświetlacza nie powala, ale coś tam widać. Dodatkowo jego odświeżanie nie powala. Kamerka jak na cenę 45zł też daje radę. Co prawda nie jest to kąt 170 stopni jak miał być, ale z odległości 30cm za zderzakiem widzę całą szerokość auta.