Jaki olej

Problemy z silnikami dotyczące modelu CT
Hybrydowy
Nowy lex user
Posty: 13
Rejestracja: 8 lis 2020, o 18:13
Model Lexusa: CT 200 h
Skąd:: Warszawa
Kontakt:

Re: Jaki olej

Post autor: Hybrydowy »

Wielu producentów twierdzi, że skrzynia jest fill for life, ale... dodają też, że mają na myśli 250-300kkm. Faktycznie tu trzeba myśleć intensywniej. Z tymi silnikami Renault... trochę legenda ludowa. Ale jest coś na co zwróciłem uwagę w VAG. Silnik 2,5 TDI V6, który w Audi sypał się jak choinka po Trzech Królach a w Skodzie Superb nawijał kilometry bezproblemowo.
Coś ci podpowiem. Jeśli rzeczywiście chcesz świadomie ułatwić życie swojemu silnikowi to lej 0W40. Różnica w lepkości w 100 st.C pomiędzy SAE30 a SAE40 nie jest jakaś kolosalna i przy różnych producentach oleju może się nawet pokrywać. Różnica między 0W a 5W robi wynik przy rozruchu. Dlatego w hybrydach leje się 0W20. No i żeby było w temacie CT200h to w hybrydzie nie ma co kombinować z olejem. Charakter pracy silnika w hybrydach Toyoty jest jaki jest i 0W20 idealnie pasuje to takich warunków pracy.
JanB
Lex Driver
Posty: 371
Rejestracja: 29 lip 2012, o 21:37
Model Lexusa: GS
Skąd:: Polska
Kontakt:

Re: Jaki olej

Post autor: JanB »

Hybrydowy pisze: Z tymi silnikami Renault... trochę legenda ludowa
Raczej nie legenda, bo to są tysiące reklamowanych silników.
Co do reszty wywodów kolegi Hybrydowy trzeba się zgodzić, zwłaszcza z tym, że 0W20 pasi do hybrydy.
Awatar użytkownika
machony79
Lex Driver
Posty: 464
Rejestracja: 30 sie 2020, o 15:22
Model Lexusa: NX200t
Skąd:: Katowice
Kontakt:

Re: Jaki olej

Post autor: machony79 »

0W20 jest bardziej EKO i na tym producentom zależy.Silnik ma mieć mniejsze opory wewnętrzne co przekłada się na mniejsze spalanie i w efekcie mniejsze normy emisji spalin.
Jeśli ktoś tylko zgłębiał temat olei bardziej to wie,że olej o lepkości 20 przy 100"C nie zapewni ochrony silnikowi ze względu na bardzo cienki film smarny.Piszecie,że do hybrydy jest ok ale czy Wasze silniki nie kręcą się do 5 czy 6 tyś obr.na min. ? Tym bardziej przy CVT są obroty wysoko trzymane.
Lepkość zimowa 0W jest OK.Chodzi o to aby zaraz po rozruchu silnika w jak najkrótszym czasie olej został rozprowadzony po całej magistrali.
saabolot
Nowy lex user
Posty: 4
Rejestracja: 23 gru 2020, o 17:44
Model Lexusa: is300h
Skąd:: Newbridge
Kontakt:

Re: Jaki olej

Post autor: saabolot »

taki wtręt w "olejowym temacie"...
ponieważ od 15-stu lat mieszkam w ROI,zdarzyło mi sie mieć te same samochody (te same silniki 1.6-benzyna , Vectra-Opel i Vauxhall)
co ciekawe,Opel (liczniki sa w kilometrach) nakazywał w książce serwisowej wymianę (bodajże) co 15k...
w Vauxhall,u licznik jest w milach i producent nakazywał wymianę...co 15k,tyle że mil !!!
taka ciekawostka odnośnie "zaleceń producenta" ; )
Hybrydowy
Nowy lex user
Posty: 13
Rejestracja: 8 lis 2020, o 18:13
Model Lexusa: CT 200 h
Skąd:: Warszawa
Kontakt:

Re: Jaki olej

Post autor: Hybrydowy »

0W20 jest bardziej EKO i na tym producentom zależy.Silnik ma mieć mniejsze opory wewnętrzne co przekłada się na mniejsze spalanie i w efekcie mniejsze normy emisji spalin.
Jeśli ktoś tylko zgłębiał temat olei bardziej to wie,że olej o lepkości 20 przy 100"C nie zapewni ochrony silnikowi ze względu na bardzo cienki film smarny.Piszecie,że do hybrydy jest ok ale czy Wasze silniki nie kręcą się do 5 czy 6 tyś obr.na min. ? Tym bardziej przy CVT są obroty wysoko trzymane.
Lepkość zimowa 0W jest OK.Chodzi o to aby zaraz po rozruchu silnika w jak najkrótszym czasie olej został rozprowadzony po całej magistrali.

Interwał wymiany oleju silnikowego jest dość elastyczny. Producent zaleca wymianę co 15 tysięcy kilometrów lub mil ale przecież trzeba pamiętać, że wciąż jest po bezpiecznej. Kierowcy różnie jeżdżą. Jeden garażuje auto i dojeżdża autostradą na 6:00 do roboty i nie stoi w korkach. Drugi wozi trójkę dzieci do trzech różnych szkół i wszystko odbywa się w gęstym ruchu ulicznym. Czy obaj mogą jeździć na jednym oleju przez 15 tysięcy kilometrów? Pierwszy spokojnie może przejechać 20 tys. a drugi lepiej żeby wymieniał olej co 10 tys. km. Dobrze jest przeczytać instrukcję obsługi naszego auta. Tam często znajdują się zalecenia dotyczące eksploatacji w trudnych warunkach.

Co co ekologiczności oleju silnikowego... Olej silnikowy prawie zawsze jest pochodną ropy naftowej, a to jest daleko od bycia eko ;-) Chyba tylko Shell robi oleje w technologii GTL (gas to liquid) z gazu ziemnego, ale to też jest odpad niebezpieczny po zlaniu z silnika.

Oleje o niższej lepkości faktycznie wpływają na niższe straty energii w silniku i niższe spalanie. I to cieszy. Czy cieńszy film olejowy oznacza gorszą ochronę silnika? Niekoniecznie. Jeśli silnik został zaprojektowany do pracy na takim oleju, lub olej został zaprojektowany dla tego silnika to nic złego się nie stanie. Właśnie hybrydy są doskonałym przykładem na to, że olej o niskiej lepkości sprawdza się doskonale. Jeśli chodzi o lepkość oleju, to onaczenie informuje nas tylko o klasie lepkości nic nie mówi o samej lepkości. Warto porównać oleje tego samego producenta w różnych klasach lepkości i zwrócić uwagę na istotne parametry oleju.

0W20 wskaźnik lepkości 181 lepkość w 100st.C 7,8 pompowalność -40 st.C 10000 temp płynięcia -42
0W30 wskaźnik lepkości 179 lepkość w 100st.C 10,5 pompowalność -40 st.C 17400 temp płynięcia -60
0W40 wskaźnik lepkości 185 lepkość w 100st.C 13,5 pompowalność -40 st.C 31900 temp płynięcia -42

Wskaźnik lepkości świadczy o jakości oleju. Jak widać różnica lepkości pomiędzy SAE20 a SAE40 jest dość znaczna. Można przyjąć, że ten drugi ma dwa razy większą lepkość w 100st.C. Ciekawe jest to, że wszystkie te oleje są w klasie 0W ale tylko 0W30 ma bardzo niską temperaturę płynięcia. Czy warto się do niej przywiązywać? Pewnie, że nie bo to 0W20 ma najlepszą pompowalność przy -40 st.C

Jak widać trzeba umieć "czytać" olej i zdawać sobie sprawę do jakiego silnika chcemy go wlać i w jakich warunkach eksploatować. Głupio byłoby lać do silnika wymagającego oleju 0W20 olej 0W40, który ma dwa razy większą lepkość i trzy razy gorszą pompowalność. Taka zmiana może wyjść tylko na gorsze silnikowi. Olej będzie podlegał szybszej degradacji a silnik zwiększonemu zużyciu.
Nie ma co kombinować z doborem oleju bo można się wpędzić w kłopoty. A jak wam mechanik będzie doradzał to zapytajcie go czym się różni gęstość oleju od lepkości oleju. Albo jeszcze lepiej, czym różni się oś od wału :-)
Awatar użytkownika
machony79
Lex Driver
Posty: 464
Rejestracja: 30 sie 2020, o 15:22
Model Lexusa: NX200t
Skąd:: Katowice
Kontakt:

Re: Jaki olej

Post autor: machony79 »

W środkowo europejskich warunkach nie uświadczysz temperatury -40 'C a już przy -20 będą te oleje miały taką samą płynność. Dlatego ważniejsza od zimowej lepkości jest lepkość w temp.100 'C.
Hybrydowy
Nowy lex user
Posty: 13
Rejestracja: 8 lis 2020, o 18:13
Model Lexusa: CT 200 h
Skąd:: Warszawa
Kontakt:

Re: Jaki olej

Post autor: Hybrydowy »

Obydwie wartości lepkości są ważne. Tak jak napisałem, wyższa lepkość nie oznacza lepszej ochrony silnika. Dwa razy wyższa lepkość w 100st.C oznacza utrudnione pompowanie oleju do węzłów tarcia i większe obciążenie oleju w węzłach tarcia. To co miało zrobić dobrze robi źle dla silnika i dla oleju.
Neutrino

Re: Jaki olej

Post autor: Neutrino »

Hybrydowy pisze:
Jeśli silnik został zaprojektowany do pracy na takim oleju, lub olej został zaprojektowany dla tego silnika to nic złego się nie stanie. Właśnie hybrydy są doskonałym przykładem na to, że olej o niskiej lepkości sprawdza się doskonale.
Problem w tym, że projekt swoje a wykonanie silnika swoje. Bardzo bym chciał aby to co zaprojektowali inżynierowie było tym co wychodzi z fabryki, zwłaszcza jeśli idzie o precyzje wykonania i zastosowane materiały.
Hybrydowy
Nowy lex user
Posty: 13
Rejestracja: 8 lis 2020, o 18:13
Model Lexusa: CT 200 h
Skąd:: Warszawa
Kontakt:

Re: Jaki olej

Post autor: Hybrydowy »

Myślisz, że silniki w Lexusach są tak fatalnie wykonane, że uzasadnia to lanie oleju o wyższej lepkości? :-)
Neutrino

Re: Jaki olej

Post autor: Neutrino »

Hybrydowy pisze:Myślisz, że silniki w Lexusach są tak fatalnie wykonane, że uzasadnia to lanie oleju o wyższej lepkości? :-)
Twierdze, że niekoniecznie to co jest w karcie technicznej oleju jest tym samym co dostajemy w butelce. Patrz historia oleju TWS marki Castrol. Przypadek zbadany przez brytyjskiego dystrybutora - firmę Opie Oils.
ODPOWIEDZ

Wróć do „CT”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości