waldi wrote:Silnik 1G-FE i silniki serii JZ (1JZ/2JZ-GE/GTE)oraz serii UZ(1UZ/3UZ-FE) nie posiadają hydraulicznych kompensatorów luzu zaworowego. Dla "szklanek"rodzaj oleju nie ma znaczenia ale dla bębnów VVTI już tak. Producent wyraźnie podaje rodzaj oleju norma API SJ/SL i norma ILSAC dla olejów Energy Conserving, Fuel Economy.To są oleje lekkobieżne dla wysilonych ciasno pasowanych silników.Te normy spełniają oleje o obniżonym wskaźniku HTHS poniżej 3.5.
Co do stosowania oleju o HTHS ponizej 3,5 do "ciasnego" wysilonego silnika to raczej sceptycznie bym podszedl. Mialem kiedys Nissana z silnikiem SR20VE (wolnossace 2.0 o mocy blisko 200KM i podobnym momencie). W zaleceniach bylo 5W30 i HTHS ponizej 3,5. Taki zastosowalem a potem przy wymianie widzialem drobinki metalu w starym oleju. Od tej pory wypinam sie na to co poleca producent, co jest w tabelkach poszczegolnych marek olejowych. Staram sie podchodzic inzyniersko do tego i sprawdzam z jakim silnikiem mam do czynienia,
jaki jest jego stopien zuzycia, jak jest eksploatowany itp. itd. Dopiero na tej podstawie dobieram
olej. Potem jeszcze uwzgledniam "feedback" uzytkownika i ewentualnie cos zmieniam.