Olej a bębny vvti

Naprawa,usterki,porady,spostrzeżenia,informacje. Wszystko co dotyczy silników benzynowych oraz napędów hybrydowych

Olej a bębny vvti

Postprzez Fifkers » 20 maja 2019, o 11:58

Jestem przed wymianą oleju w IS250 i zastanawiam się czy lać 5w30 czy 5w40. Jeżdżę spokojnie, więc automat trzyma cały czas niskie obroty (zwykle do 2tys rpm) i 5w30 do takiej jazdy powinien wystarczyć. O 5w40 pomyślałem ze względu na częsty problem grzechotania bębnów vvti przy odpalaniu w tych silnikach. Mój silnik ma przebieg 120tys i problemu nie zauważyłem, ale chciałbym dmuchać na zimne. I tutaj pytanie czy zalanie takiego, trochę gęstszego oleju zabezpieczy lepiej bębny czy może przeciwnie? Czy gęstszy olej nie wpłynie na wydłużenie czasu jaki mija od odpalenia silnika do dojścia oleju do tych bębnów? Ma ktoś szerszą wiedzę na ten temat?
Fifkers
Lex user
 
Posty: 121
Dołączył(a): 17 lip 2017, o 19:39
Model Lexusa: IS250 '09
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Podlasie

Re: Olej a bębny vvti

Postprzez Neutrino » 20 maja 2019, o 15:08

Generalnie klasa lepkości 5W30 czy 5W40 wskazuje (między innymi, a właściwie przede wszystkim) na grubość filmu olejowego jaki tworzy się na powierzchniach, do których przylega. O tym czy ten film olejowy tam pozostanie i jak długo decydują już inne parametry oleju. Im lepszy olej tym dłużej ten film olejowy się utrzymuje. Kwestia tego jak szybko cały układ smarowania uzyskuje ciśnienie robocze może wynikać nie tylko z parametrów oleju ale sprawności samego układu smarowania.
Myślę, że swoje pytanie powinieneś skierować do technicznego działu Lexusa/Toyoty, ewentualnie do TTE lub TRD, jeśli kiedykolwiek mieli w użyciu i serwisie takie silniki jak ten w Twoim samochodzie, to powinni mieć pewna wiedzę w tym temacie...to czy będą chcieli się nią podzielić to już inna sprawa.
Zazwyczaj taka wiedza wynika z podejmowania prób, obserwacji i wielu błędów po drodze...to kosztowna droga dlatego mało kto chce się taką wiedzą dzielić.
Z mojego własnego doświadczenia moge jedynie powiedzieć, że zazwyczaj oleje o wyższej klasie lepkości dają lepszą ochronę kosztem spadku mocy i większego zużycia paliwa wynikających właśnie z większej lepkości a co za tym idzie większych oporów pracy. Dlatego na sesjach kwalifikacyjnych w wyśigach stosuje się oleje o niskich lepkościach - 0W20 na ten przykład, by na wyścig ten sam silnik zalać już olejem o wyższej lepkości - 5W30, powiedzmy.
W wyścigach długodystansowych gdzie liczy się wytrzymałość jednostki stosuje się oleje o wysokich klasach lepkości.
Tyle wiem. Wnioski musisz wyciągnąć sam. Najważniejsze by parametry oleju w butelce odpowiadały parametrom podanym w karcie technicznej i by te parametry były w stanie utrzymać się w trakcie zakładanego przebiegu silnika...a to już jest zupełnie inna bajka.
"Pirx dawno już spostrzegł, że człowieka często łatwiej jest poznać po jego stosunku do robotów aniżeli do innych ludzi."
Stanisław Lem "Opowieści o pilocie Pirxie", opowiadanie "Wypadek".
Avatar użytkownika
Neutrino
Lex user
 
Posty: 79
Dołączył(a): 8 mar 2018, o 15:33
Model Lexusa: IS200 Sportcross
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Ennis

Re: Olej a bębny vvti

Postprzez Nemo 77 » 21 maja 2019, o 07:14

Jeśli jeździsz na 5W-30 i nic się nie dzieje to przy takim bym na razie został.Pilnuj stanu oleju.
Nemo 77
Lex user
 
Posty: 136
Dołączył(a): 25 lis 2018, o 14:21
Model Lexusa: GS 300
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Mazowieckie


Powrót do Silniki benzynowe/hybrydowe

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość