Dobór oleju (silnik / przekładnie / płyny).

Rock Oil Polska

Re: Dobór oleju (silnik / przekładnie / płyny).

Postprzez Rock Oil » 11 kwi 2018, o 23:30

JanB napisał(a):
Rock Oil napisał(a):
JanB napisał(a):Z tymi olejami silnikowymi rekomendowanymi do LS-a z 1998r. to chyba jakieś wielkanocne jaja???? To nie jest silnik na ekooleje.


Będziemy wdzięczni za rozwinięcie, bo nie do końca rozumiemy o co chodzi w tym przypadku, nie wspominaliśmy podczas doboru o ekoolejach ;) A fuel economy odnośni się do klasy lepkości oleju, jeżeli o to ewentualnie chodziło.

Jeśli nie rozumiecie co to jest lowsaps, midsaps i fullsaps to naprawdę nie ma o czy dyskutować.
PS C2 – oleje do silników wymagających midSAPS i niższego indeksu lepkości wysokotemperaturowej (HTHS);
C3 – oleje do silników wymagających midSAPS i wyższego indeksu lepkości wysokotemperaturowej (HTHS);
PSPS Silnik LS400 wymaga oleju fullsaps o lepkości uniwersalnej 5w30 (możliwe są też inne warianty)
PSPSPS Macie przecież olej A5/B5 dlaczego tego oleju do LS400 nie rekomendujecie?


Prośba, nie dyskutujmy tym tonem, my nie zarzucamy nikomu, że czegoś nie rozumie, nie wie. Natomiast polemizować oczywiście chcemy, o to nam chodzi.
W nawiązaniu do Twojej wiadomości.

Proszę porównaj parametry HTHS dla specyfikacji o których piszesz.
A5/B5, z obniżoną lepkością HTHS jest również w „strefie” Fuel Economy, i z górną granicą HTHS 3,5 cP (2016).
W załączeniu dwa zrzuty z ekranu (dla aktualizacji ACEA 2016), łatwiej skorelować parametry na grafice.
Synthesis 4 Sport 5W40, owszem spełnia ACEA C2/C3, ale parametr HTHS tego produktu wynosi 3,9 cP, natomiast Synthesis 4 Sport 5W30, 3,6 cP, i to jest w karcie produktu.

https://imgur.com/a/FCbMd

Finalnie, nie w tym rzecz.
Tabela doboru oleju, klasyfikuje produkt dla tego modelu Lexusa, po API i SAE, według wymagania OEM, więc tu nie ma błędu:

Lexus (EU), LS XF20, LS 400, 1997-2000
Manufacturer: Toyota Motor Corporation Ltd., Toyota-Shi, Aichi-Ken, Japan
Drive type: r.w.d.
Cylinder capacity: 3969 cc
Power output: 284 HP / 209 kW at 5900 RPM

OEM recommendation
Above -20 API: SG SAE 10W-30
Above -15 API: SG SAE 15W-40
Above -10 API: SG SAE 20W-50
Below 10 API: SG SAE 5W-30
Above -20 API: SH SAE 10W-30
Above -15 API: SH SAE 15W-40
Above -10 API: SH SAE 20W-50
Below 10 API: SH SAE 5W-30
Avatar użytkownika
Rock Oil
Lex user
 
Posty: 29
Dołączył(a): 30 lis 2017, o 14:09
Model Lexusa: -
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa

Re: Dobór oleju (silnik / przekładnie / płyny).

Postprzez JanB » 12 kwi 2018, o 06:34

Proszę porównaj parametry HTHS dla specyfikacji o których piszesz.
A5/B5, z obniżoną lepkością HTHS jest również w „strefie” Fuel Economy, i z górną granicą HTHS 3,5 cP (2016).


Wskaźnik HTHS to nie wszystko. W załączonej tabeli jest pokazany poziom SA - przy C2 i C3 musi być poniżej 0,8 dlatego te oleje są takie "eko". A5/B5 ma mieć SA poniżej 1,6 (w praktyce mają 1-1,2). Popioły czy ścinanie to też nie wszystko. Wiele mówi o oleju poziom ZDDP. Fabryka w końcu ubiegłego wieku napisała w instrukcji, że nawet 15W40 można do tego silnika lać. Przy dzisiejszej wiedzy trybologicznej i praktyce użytkowników - wiadomo, że te silniki najlepiej pracują, najmniej się zużywają, na olejach fullsaps o lepkości 0W30, 5W30 czy 0W40. Ja przynajmniej nie znam nikogo, kto leje do tego silnika (4,0) czy też do silników późniejszych (4,3 czy 4,6) olej mineralny 15W40, a przecież mógłby.
Krytykuję te firmowe "dobierz olej" , bo są sporo odległe od rzeczywistości. Na Waszym przykładzie dokładnie to widać.
Pozdrawiam
JanB
Avatar użytkownika
JanB
Lex Driver
 
Posty: 385
Dołączył(a): 29 lip 2012, o 21:37
Model Lexusa: GS 450h 2006
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wielkopolska

Re: Dobór oleju (silnik / przekładnie / płyny).

Postprzez Riazek » 12 kwi 2018, o 13:50

Prosze o dobór oleju dla gs430 mk2 2004r. Nieco ponad 140 tys przebiegu najprawdopodobniej oryginalne. Poprzedni wlasciciel lal 5w30, ale nie jestem w stanie rozczytac co to za marka.
Riazek
Nowy lex user
 
Posty: 7
Dołączył(a): 11 sie 2017, o 19:58
Model Lexusa: Gs300
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Zielona Góra

Re: Dobór oleju (silnik / przekładnie / płyny).

Postprzez Rock Oil » 12 kwi 2018, o 22:40

JanB napisał(a):
Proszę porównaj parametry HTHS dla specyfikacji o których piszesz.
A5/B5, z obniżoną lepkością HTHS jest również w „strefie” Fuel Economy, i z górną granicą HTHS 3,5 cP (2016).


Wskaźnik HTHS to nie wszystko. W załączonej tabeli jest pokazany poziom SA - przy C2 i C3 musi być poniżej 0,8 dlatego te oleje są takie "eko". A5/B5 ma mieć SA poniżej 1,6 (w praktyce mają 1-1,2). Popioły czy ścinanie to też nie wszystko. Wiele mówi o oleju poziom ZDDP. Fabryka w końcu ubiegłego wieku napisała w instrukcji, że nawet 15W40 można do tego silnika lać. Przy dzisiejszej wiedzy trybologicznej i praktyce użytkowników - wiadomo, że te silniki najlepiej pracują, najmniej się zużywają, na olejach fullsaps o lepkości 0W30, 5W30 czy 0W40. Ja przynajmniej nie znam nikogo, kto leje do tego silnika (4,0) czy też do silników późniejszych (4,3 czy 4,6) olej mineralny 15W40, a przecież mógłby.
Krytykuję te firmowe "dobierz olej" , bo są sporo odległe od rzeczywistości. Na Waszym przykładzie dokładnie to widać.



Tak dla doprecyzowania, nasza wyszukiwarka dokładnie wskazuje do tego modelu:
1) Synthesis F 0W30
2) Synthesis 4 Sport 5W40
3) Synthesis 4 Sport 5W30

Podsumowując parametry, i informacje:
Parametr HTHS produktu Synthesis 4 Sport 5W30, jest zbliżony do full SAPS 5W30.
Idąc dalej, obniżona zawartość siarki, fosforu, czy cynku, wymaga stosowania alternatywnych dodatków „anti-wear”, i to widać m. in. poprzez spełnioną specyfikację API, dla tej jednostki napędowej - SN, która ma swoje wymagania i progi odnośnie „anti-wear”.
Nie można zmniejszyć parametrów przeciwzużyciowych, nie dając nic w zamian, w tym aspekcie.

Technologia idzie do przodu (choćby w samych modyfikatorach tarcia, o których wspomniałeś), i tak w dzisiejszych czasach, w wielu przypadkach, w kwestii właściwości przeciwzużyciowych, produkty mid SAPS, mogą przewyższać te, które byłyby sklasyfikowane jako full SAPS.

Gdyby było inaczej, to taki produkt jak Synthesis 4 Sport 5W30/40, C2/C3, nie otrzymałby specyfikacji API SN, która znowu przewyższa wcześniejsze, m. in. pod kątem stabilności ścinania, kontroli nad osadami na tłokach, czy mniejszym zużyciem mechanizmu rozrządu zaworowego, etc..

Żeby to podsumować, poruszając się w segmencie produktu 5W30, API SN, ACEA C2/C3. (na jakościowych parametrach), i będąc w klasie mid SAPS, nie oznacza, że automatycznie możemy sobie pozwolić na większe zużycie elementów silnika, ze względu na obróbkę cząstek stałych.
Ochronę muszą zagwarantować nowocześniejsze dodatki. Inaczej cała układanka po prostu nie ma sensu.

Oczywiście, materiały w samych jednostkach napędowych, są rozwijane, ale ciśnienie i temperatury, również się zmieniają.
Olej, musi być bardziej wytrzymały niż kiedyś, w dodatku, nie konstruuje się jednostki pod daną klasę oleju, ale tworzy się formulacje, pod dane konstrukcje i specyfikacje.
W związku z powyższym, produkt o którym mówimy, posiadający również specyfikację API SN, musi respektować konstrukcje, które ta specyfikacja pokrywa, a API SN, pokrywa wcześniejsze - SG, SH, SJ, SL, SM.

To że m. in. ZDDP, jest konsekwentnie usuwane z nowych formulacji, i zmieniają się zawartości siarki, fosforu, czy cynku, nie oznacza, że została tam dziura. W to miejsce wchodzą nowsze dodatki, aby spełnić funkcję. Technologia idzie do przodu.

I jeszcze na koniec, w załączeniu test na zużycie krzywek (opisany), który jest częścią testu dla specyfikacji ILSAC i API.
Zwróć proszę uwagę, że:
Dla ILSAC GF-3 limit wynosi 120 mikronów
A dla ILSAC GF-4 i GF-5, limit wynosi 90 mikronów

Jest to o tyle interesujące, że zawartość fosforu (wchodzącego w skład m. in. ZDDP), dla specyfikacji ILSAC GF-3, wynosi 0.1% Max. (1000ppm Max.).
Natomiast dla ILSAC GF-4 i GF-5 wynosi 0.08% Max. (800 ppm Max.), a poziom zużycia jest w teście mniejsze vs GF-3.

I tu wracamy do sytuacji, w której omawiany produkt będący w klasie API SN, ACEA C2/C3, jak najbardziej zapewni ochronę jednostki napędowej, z lat 90 tych (LS 400).

https://imgur.com/a/1Do8V
Ostatnio edytowano 13 kwi 2018, o 00:17 przez Rock Oil, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Rock Oil
Lex user
 
Posty: 29
Dołączył(a): 30 lis 2017, o 14:09
Model Lexusa: -
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa

Re: Dobór oleju (silnik / przekładnie / płyny).

Postprzez Rock Oil » 12 kwi 2018, o 22:44

Riazek napisał(a):Prosze o dobór oleju dla gs430 mk2 2004r. Nieco ponad 140 tys przebiegu najprawdopodobniej oryginalne. Poprzedni wlasciciel lal 5w30, ale nie jestem w stanie rozczytac co to za marka.


Do tej jednostki napędowej rekomendowalibyśmy SYNTHESIS 4 SPORT 5W-40 (http://rockoil.jpoils.pl/produkt/synthesis-4-sport-5w40/) lub jeżeli chcesz pozostać przy 5W30 - SYNTHESIS 4 SPORT 5W-30 (http://rockoil.jpoils.pl/produkt/synthesis-5w30-4sport/)
Avatar użytkownika
Rock Oil
Lex user
 
Posty: 29
Dołączył(a): 30 lis 2017, o 14:09
Model Lexusa: -
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa

Poprzednia strona

Powrót do Rock Oil Polska

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość