[is200] LSD Szpera oznaczenia.

Awatar użytkownika
endrju1
Lex Master
Posty: 1019
Rejestracja: 13 lut 2015, o 17:11
Model Lexusa: is200
Skąd:: LLB
Kontakt:

Re: [is200] LSD Szpera oznaczenia.

Post autor: endrju1 »

Poruszyłem ten temat ze znajomym mechanikiem, a więc tak, torsen po wystąpieniu różnic w momentach blokuje się i tak jak by łączy ze sobą obie osie, ale musi wystąpić odpowiednia różnica momentów, tzw. TBR (Torque Bias Ratio).
Odnośnie blokady, być może wynikła pewna nieścisłość, torsen w momencie zablokowania się sprawia, że obie półosie będą obracać się z tą samą prędkością (blokuje tak aby zrównać prędkości obrotu, a nie momenty), zaś większość momentu (ile, zależy od konstrukcji producenta) będzie przekazana na koło o większej przyczepności (nie całość, gdyż inaczej blokada by się rozłączyła i nie 50:50, gdyż przyłożenie takich samych momentów do kół o różnej przyczepności powodowało by poślizg tego z mniejszą przyczepnością).
Nawiązując do przykładu o którym pisałeś, jeśli koło o mniejszej przyczepności jest w stanie przenieść 25Nm na asfalt, to torsen o TBR 3:1 jest w stanie przetransferować na koło o większej przyczepności do 75Nm, jednak jeśli to pierwsze koło stoi na lodzie i może przenieść tylko 5Nm to na drugie koło torsen może przenieść już tylko 15Nm, zaś jeśli jedno koło jest w górze, to nie może przenieść żadnego momentu (albo inaczej, może przenieść 0Nm), a więc i drugie koło będzie mogło otrzymać 0Nm (i między innymi dlatego w ciężkim terenie torsen się nie sprawdza i stosuje się blokady mechaniczne)
Dodatkowo dowiedziałem się że w lexusie stosowany był torsen typu T2.
HetmanW
Lex user
Posty: 45
Rejestracja: 27 lut 2017, o 23:36
Model Lexusa: IS
Skąd:: Małopolska
Kontakt:

Re: [is200] LSD Szpera oznaczenia.

Post autor: HetmanW »

endrju1 pisze:Poruszyłem ten temat ze znajomym mechanikiem, a więc tak, torsen po wystąpieniu różnic w momentach blokuje się i tak jak by łączy ze sobą obie osie, ale musi wystąpić odpowiednia różnica momentów, tzw. TBR (Torque Bias Ratio).
Odnośnie blokady, być może wynikła pewna nieścisłość, torsen w momencie zablokowania się sprawia, że obie półosie będą obracać się z tą samą prędkością (blokuje tak aby zrównać prędkości obrotu, a nie momenty), zaś większość momentu (ile, zależy od konstrukcji producenta) będzie przekazana na koło o większej przyczepności (nie całość, gdyż inaczej blokada by się rozłączyła i nie 50:50, gdyż przyłożenie takich samych momentów do kół o różnej przyczepności powodowało by poślizg tego z mniejszą przyczepnością).
Nawiązując do przykładu o którym pisałeś, jeśli koło o mniejszej przyczepności jest w stanie przenieść 25Nm na asfalt, to torsen o TBR 3:1 jest w stanie przetransferować na koło o większej przyczepności do 75Nm, jednak jeśli to pierwsze koło stoi na lodzie i może przenieść tylko 5Nm to na drugie koło torsen może przenieść już tylko 15Nm, zaś jeśli jedno koło jest w górze, to nie może przenieść żadnego momentu (albo inaczej, może przenieść 0Nm), a więc i drugie koło będzie mogło otrzymać 0Nm (i między innymi dlatego w ciężkim terenie torsen się nie sprawdza i stosuje się blokady mechaniczne)
Dodatkowo dowiedziałem się że w lexusie stosowany był torsen typu T2.
Prawie to samo co napisałem. Tylko jedno mnie zastanawia- TBR- piszesz, że musi wystąpić aby układ zaczął działać. Czy tu się nie pomyliłeś? TBR, to stosunek momentów, jaki torsem jest w stanie przenieść, a nie jaki musi zaistnieć, by zadziałał. Czy mam rację? Ogólnie chciałbym dorwać tego torsena na hamownię laboratoryjną i wówczas wszystko byłoby jasne. Hamulce hydrauliczne z wskazaniem mocy i momentu na każdej z osi.
No i druga sprawa- czy po zadziałaniu torsena koła będą obracały się z tą samą prędkością? Nie sądzę.Tak jak sam przyznałeś- mechanizm się nie blokuje na sztywno, ale dopuszcza pewną różnicę prędkości, zatem przy jego działaniu koła również będą kręciły się z różną prędkością kątową. W przeciwnym wypadku na zakrętach torsen nie działałby jak dyferencjał otwarty, a działa.
Awatar użytkownika
endrju1
Lex Master
Posty: 1019
Rejestracja: 13 lut 2015, o 17:11
Model Lexusa: is200
Skąd:: LLB
Kontakt:

Re: [is200] LSD Szpera oznaczenia.

Post autor: endrju1 »

Z tego co znajomy mi tłumaczył to torsen blokuje się na sztywno. Torsen dopuszcza pewna różnice prędkości kół (a więc i momentów), dzięki czemu można normalnie skręcać jak przy dyfrze otwartym jednak po przekroczeniu zadanego poziomu blokuje się (nie ma położenia pośredniego, czyli uslizgu, jest tylko otwarty i zablokowany).
Awatar użytkownika
brat_z
Lex user
Posty: 263
Rejestracja: 26 lut 2015, o 15:56
Model Lexusa: is200
Skąd:: Warszawa
Kontakt:

Re: [is200] LSD Szpera oznaczenia.

Post autor: brat_z »

HetmanW pisze:"Endrju 1" mnie trochę zbił z tropu i poszperałem troszkę konkretniej odnośnie torsena i LSD w IS-ach. Okazało się, że faktycznie troszkę się myliłem, :najper: ale tylko troszkę :smoke:
LSD na torsenie przenosi większy moment obrotowy na koło dysponujące większą przyczepnością- nie jak pisałem wcześniej na koło w uślizgu. Następna sprawa- pomimo, iż przenosi moment płynnie, to jak pisał Endrju 1 - nie reguluje go. Albo jest 50:50(przy braku poślizgu), albo pełna różnica zadana przez producenta, czyli np. 30:10. Po prostu przejście pomiędzy tymi wartościami jest płynne. Za pomyłkę i pisanie bzdur przepraszam.
Jednak co do reszty miałem rację- torsen NIGDY NIE BLOKUJE mostu. Torsen ze względu na swą konstrukcję po prostu przekazuje zadaną przez producenta CZĘŚĆ momentu obrotowego z koła o słabej przyczepności, na koło z lepszą przyczepnością.
Tłumacząc na nasze- jeśli z LSD zatrzymacie się prawym kołem na lodzie, gdzie moment obrotowy potrzebny do zerwania przyczepności wynosi powiedzmy 10N*m, a TBR torsena wynosi 3:1, to na koło stojące na asfalcie zostanie przekazane 3*10Nm, czyli marne 30N*m, a nie cały moment obrotowy z silnika. Czemu? Ponieważ silnik nie generuje pełnego momentu bez obciążenia pomimo odpowiedniej prędkości obrotowej.
Poniżej wklejam link do filmu tłumaczącego zasadę działania torsen-a. Nie pasowało mi coś w nim jednak i okazało się, że mówią tam bzdury, gdyż przekładnie używane w torsenach są budowane z ślimacznic innego typu, niż sugeruje autor. Te używane w torsenie nie blokują się(jak twierdzi lektor), ale po prostu przenoszą moment obrotowy, choć mniej skutecznie- czyli uślizgują się, ale w sposób ograniczony- no i macie wytłumaczenie skrótu LSD z drugiej strony ;-)
Dokładnie torsena opisał koleś o nicku "techdaemon" w komentarzu pod filmikiem i poparł go przykładami.
https://www.youtube.com/watch?v=JEiSTzK-A2A
Mam nadzieję, że nie zagmatwałem.
Widzę że temat torsena mocno się ruszył:) Sam się od dłuższego czasu interesowałem działaniem tego układu i ten film który zamieściłeś bardzo fajnie wyjaśnia ogólną zasadę działania ale wprowadza w błąd gdyż tak jak już było pisane u nas jest T2 i wygląda on tak: Obrazek i działa inaczej niż na tych animacjach. Sam kupiłem A02B odkręciłem tylną obudowę żeby wyjąć i zobaczyć jak wygląda i działa. nie miałem odwagi rozkręcić go całkowicie ale gdzieś widziałem jak bracia za oceanu to robili tylko nie mogę znaleźć tych zdjęć... HetmanW może zrobisz dodatkowo inżynierkę na temat działania torsena? :biggrin2:


Znalazłem :dance3: Nasz torsen wygląda tak: Obrazek
HetmanW
Lex user
Posty: 45
Rejestracja: 27 lut 2017, o 23:36
Model Lexusa: IS
Skąd:: Małopolska
Kontakt:

Re: [is200] LSD Szpera oznaczenia.

Post autor: HetmanW »

No właśnie- dziwiło mnie, iż na forum Altezy znalazłem informację, że w LSD tych IS-ów jest aż 8 "satelitów".
A tu faktycznie.
Co do filmu- tak jak chyba napisałem- fajnie obrazuje, ale objaśnienie lektora zawiera masę błędów.
HetmanW
Lex user
Posty: 45
Rejestracja: 27 lut 2017, o 23:36
Model Lexusa: IS
Skąd:: Małopolska
Kontakt:

Re: [is200] LSD Szpera oznaczenia.

Post autor: HetmanW »

Wiem po czym można na złomie odróżnić dyfer z torsenem od otwartego. Torsen waży 36 kg, a otwarty lekko ponad 33 :biggrin2:
Załączniki
Załączam zestawienie z oznaczeniami całego dyfru jako części zamiennej z opisem który ma LSD, a który nie.
Załączam zestawienie z oznaczeniami całego dyfru jako części zamiennej z opisem który ma LSD, a który nie.
dyfry.jpg (110.08 KiB) Przejrzano 5892 razy
Awatar użytkownika
brat_z
Lex user
Posty: 263
Rejestracja: 26 lut 2015, o 15:56
Model Lexusa: is200
Skąd:: Warszawa
Kontakt:

Re: [is200] LSD Szpera oznaczenia.

Post autor: brat_z »

HetmanW pisze:Wiem po czym można na złomie odróżnić dyfer z torsenem od otwartego. Torsen waży 36 kg, a otwarty lekko ponad 33 :biggrin2:
Dodaj czy waga z olejem czy bez oleju? oraz czy z flanszami od półosi czy z wyjętymi bo ktoś się może zdziwić;)
HetmanW
Lex user
Posty: 45
Rejestracja: 27 lut 2017, o 23:36
Model Lexusa: IS
Skąd:: Małopolska
Kontakt:

Re: [is200] LSD Szpera oznaczenia.

Post autor: HetmanW »

Waga z wszystkim, gdyż to część 41110. O oleju nie piszą. Podejrzewam, że to masa na sucho, ale pewien nie jestem. W większości mechanizmów podaje się masę na sucho, ale np. Amerykanie czasem skrzynie przysyłają już zalane.

Źródło zdjeć:
https://partsouq.com/en/catalog/genuine ... d=91486&q=
Załączniki
410858C.gif.png
410858C.gif.png (52.49 KiB) Przejrzano 5840 razy
eustachy
Nowy lex user
Posty: 7
Rejestracja: 5 sie 2017, o 17:27
Model Lexusa: is200
Skąd:: Swidnik
Kontakt:

Re: [is200] LSD Szpera oznaczenia.

Post autor: eustachy »

Witam mam problem tego typu iz zakupilem torsen zamontowalem stanalem jednym kolem na sniegu drugim na asfalcie i... stalem w miejscu? czyzby to oznaczalo ze ktos mi sprezdal za ponad tys zwykly most otwarty ? daj cie znac bo trzeba bedzie nakreic afere
Awatar użytkownika
luka1994sz
Lex user
Posty: 74
Rejestracja: 16 maja 2012, o 21:57
Model Lexusa: IS 400
Skąd:: Rzeszów/Janów Lub.
Kontakt:

Re: [is200] LSD Szpera oznaczenia.

Post autor: luka1994sz »

Nie, on musi dostać strzała, żeby spiąć.
ODPOWIEDZ

Wróć do „IS mk1 1998-2005”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości