[is200] LSD Szpera oznaczenia.
- endrju1
- Lex Master
- Posty: 1019
- Rejestracja: 13 lut 2015, o 17:11
- Model Lexusa: is200
- Skąd:: LLB
- Kontakt:
Re: [is200] LSD Szpera oznaczenia.
Poruszyłem ten temat ze znajomym mechanikiem, a więc tak, torsen po wystąpieniu różnic w momentach blokuje się i tak jak by łączy ze sobą obie osie, ale musi wystąpić odpowiednia różnica momentów, tzw. TBR (Torque Bias Ratio).
Odnośnie blokady, być może wynikła pewna nieścisłość, torsen w momencie zablokowania się sprawia, że obie półosie będą obracać się z tą samą prędkością (blokuje tak aby zrównać prędkości obrotu, a nie momenty), zaś większość momentu (ile, zależy od konstrukcji producenta) będzie przekazana na koło o większej przyczepności (nie całość, gdyż inaczej blokada by się rozłączyła i nie 50:50, gdyż przyłożenie takich samych momentów do kół o różnej przyczepności powodowało by poślizg tego z mniejszą przyczepnością).
Nawiązując do przykładu o którym pisałeś, jeśli koło o mniejszej przyczepności jest w stanie przenieść 25Nm na asfalt, to torsen o TBR 3:1 jest w stanie przetransferować na koło o większej przyczepności do 75Nm, jednak jeśli to pierwsze koło stoi na lodzie i może przenieść tylko 5Nm to na drugie koło torsen może przenieść już tylko 15Nm, zaś jeśli jedno koło jest w górze, to nie może przenieść żadnego momentu (albo inaczej, może przenieść 0Nm), a więc i drugie koło będzie mogło otrzymać 0Nm (i między innymi dlatego w ciężkim terenie torsen się nie sprawdza i stosuje się blokady mechaniczne)
Dodatkowo dowiedziałem się że w lexusie stosowany był torsen typu T2.
Odnośnie blokady, być może wynikła pewna nieścisłość, torsen w momencie zablokowania się sprawia, że obie półosie będą obracać się z tą samą prędkością (blokuje tak aby zrównać prędkości obrotu, a nie momenty), zaś większość momentu (ile, zależy od konstrukcji producenta) będzie przekazana na koło o większej przyczepności (nie całość, gdyż inaczej blokada by się rozłączyła i nie 50:50, gdyż przyłożenie takich samych momentów do kół o różnej przyczepności powodowało by poślizg tego z mniejszą przyczepnością).
Nawiązując do przykładu o którym pisałeś, jeśli koło o mniejszej przyczepności jest w stanie przenieść 25Nm na asfalt, to torsen o TBR 3:1 jest w stanie przetransferować na koło o większej przyczepności do 75Nm, jednak jeśli to pierwsze koło stoi na lodzie i może przenieść tylko 5Nm to na drugie koło torsen może przenieść już tylko 15Nm, zaś jeśli jedno koło jest w górze, to nie może przenieść żadnego momentu (albo inaczej, może przenieść 0Nm), a więc i drugie koło będzie mogło otrzymać 0Nm (i między innymi dlatego w ciężkim terenie torsen się nie sprawdza i stosuje się blokady mechaniczne)
Dodatkowo dowiedziałem się że w lexusie stosowany był torsen typu T2.
-
- Lex user
- Posty: 45
- Rejestracja: 27 lut 2017, o 23:36
- Model Lexusa: IS
- Skąd:: Małopolska
- Kontakt:
Re: [is200] LSD Szpera oznaczenia.
Prawie to samo co napisałem. Tylko jedno mnie zastanawia- TBR- piszesz, że musi wystąpić aby układ zaczął działać. Czy tu się nie pomyliłeś? TBR, to stosunek momentów, jaki torsem jest w stanie przenieść, a nie jaki musi zaistnieć, by zadziałał. Czy mam rację? Ogólnie chciałbym dorwać tego torsena na hamownię laboratoryjną i wówczas wszystko byłoby jasne. Hamulce hydrauliczne z wskazaniem mocy i momentu na każdej z osi.endrju1 pisze:Poruszyłem ten temat ze znajomym mechanikiem, a więc tak, torsen po wystąpieniu różnic w momentach blokuje się i tak jak by łączy ze sobą obie osie, ale musi wystąpić odpowiednia różnica momentów, tzw. TBR (Torque Bias Ratio).
Odnośnie blokady, być może wynikła pewna nieścisłość, torsen w momencie zablokowania się sprawia, że obie półosie będą obracać się z tą samą prędkością (blokuje tak aby zrównać prędkości obrotu, a nie momenty), zaś większość momentu (ile, zależy od konstrukcji producenta) będzie przekazana na koło o większej przyczepności (nie całość, gdyż inaczej blokada by się rozłączyła i nie 50:50, gdyż przyłożenie takich samych momentów do kół o różnej przyczepności powodowało by poślizg tego z mniejszą przyczepnością).
Nawiązując do przykładu o którym pisałeś, jeśli koło o mniejszej przyczepności jest w stanie przenieść 25Nm na asfalt, to torsen o TBR 3:1 jest w stanie przetransferować na koło o większej przyczepności do 75Nm, jednak jeśli to pierwsze koło stoi na lodzie i może przenieść tylko 5Nm to na drugie koło torsen może przenieść już tylko 15Nm, zaś jeśli jedno koło jest w górze, to nie może przenieść żadnego momentu (albo inaczej, może przenieść 0Nm), a więc i drugie koło będzie mogło otrzymać 0Nm (i między innymi dlatego w ciężkim terenie torsen się nie sprawdza i stosuje się blokady mechaniczne)
Dodatkowo dowiedziałem się że w lexusie stosowany był torsen typu T2.
No i druga sprawa- czy po zadziałaniu torsena koła będą obracały się z tą samą prędkością? Nie sądzę.Tak jak sam przyznałeś- mechanizm się nie blokuje na sztywno, ale dopuszcza pewną różnicę prędkości, zatem przy jego działaniu koła również będą kręciły się z różną prędkością kątową. W przeciwnym wypadku na zakrętach torsen nie działałby jak dyferencjał otwarty, a działa.
- endrju1
- Lex Master
- Posty: 1019
- Rejestracja: 13 lut 2015, o 17:11
- Model Lexusa: is200
- Skąd:: LLB
- Kontakt:
Re: [is200] LSD Szpera oznaczenia.
Z tego co znajomy mi tłumaczył to torsen blokuje się na sztywno. Torsen dopuszcza pewna różnice prędkości kół (a więc i momentów), dzięki czemu można normalnie skręcać jak przy dyfrze otwartym jednak po przekroczeniu zadanego poziomu blokuje się (nie ma położenia pośredniego, czyli uslizgu, jest tylko otwarty i zablokowany).
- brat_z
- Lex user
- Posty: 263
- Rejestracja: 26 lut 2015, o 15:56
- Model Lexusa: is200
- Skąd:: Warszawa
- Kontakt:
Re: [is200] LSD Szpera oznaczenia.
Widzę że temat torsena mocno się ruszył:) Sam się od dłuższego czasu interesowałem działaniem tego układu i ten film który zamieściłeś bardzo fajnie wyjaśnia ogólną zasadę działania ale wprowadza w błąd gdyż tak jak już było pisane u nas jest T2 i wygląda on tak: i działa inaczej niż na tych animacjach. Sam kupiłem A02B odkręciłem tylną obudowę żeby wyjąć i zobaczyć jak wygląda i działa. nie miałem odwagi rozkręcić go całkowicie ale gdzieś widziałem jak bracia za oceanu to robili tylko nie mogę znaleźć tych zdjęć... HetmanW może zrobisz dodatkowo inżynierkę na temat działania torsena?HetmanW pisze:"Endrju 1" mnie trochę zbił z tropu i poszperałem troszkę konkretniej odnośnie torsena i LSD w IS-ach. Okazało się, że faktycznie troszkę się myliłem, ale tylko troszkę
LSD na torsenie przenosi większy moment obrotowy na koło dysponujące większą przyczepnością- nie jak pisałem wcześniej na koło w uślizgu. Następna sprawa- pomimo, iż przenosi moment płynnie, to jak pisał Endrju 1 - nie reguluje go. Albo jest 50:50(przy braku poślizgu), albo pełna różnica zadana przez producenta, czyli np. 30:10. Po prostu przejście pomiędzy tymi wartościami jest płynne. Za pomyłkę i pisanie bzdur przepraszam.
Jednak co do reszty miałem rację- torsen NIGDY NIE BLOKUJE mostu. Torsen ze względu na swą konstrukcję po prostu przekazuje zadaną przez producenta CZĘŚĆ momentu obrotowego z koła o słabej przyczepności, na koło z lepszą przyczepnością.
Tłumacząc na nasze- jeśli z LSD zatrzymacie się prawym kołem na lodzie, gdzie moment obrotowy potrzebny do zerwania przyczepności wynosi powiedzmy 10N*m, a TBR torsena wynosi 3:1, to na koło stojące na asfalcie zostanie przekazane 3*10Nm, czyli marne 30N*m, a nie cały moment obrotowy z silnika. Czemu? Ponieważ silnik nie generuje pełnego momentu bez obciążenia pomimo odpowiedniej prędkości obrotowej.
Poniżej wklejam link do filmu tłumaczącego zasadę działania torsen-a. Nie pasowało mi coś w nim jednak i okazało się, że mówią tam bzdury, gdyż przekładnie używane w torsenach są budowane z ślimacznic innego typu, niż sugeruje autor. Te używane w torsenie nie blokują się(jak twierdzi lektor), ale po prostu przenoszą moment obrotowy, choć mniej skutecznie- czyli uślizgują się, ale w sposób ograniczony- no i macie wytłumaczenie skrótu LSD z drugiej strony
Dokładnie torsena opisał koleś o nicku "techdaemon" w komentarzu pod filmikiem i poparł go przykładami.
https://www.youtube.com/watch?v=JEiSTzK-A2A
Mam nadzieję, że nie zagmatwałem.
Znalazłem Nasz torsen wygląda tak:
-
- Lex user
- Posty: 45
- Rejestracja: 27 lut 2017, o 23:36
- Model Lexusa: IS
- Skąd:: Małopolska
- Kontakt:
Re: [is200] LSD Szpera oznaczenia.
No właśnie- dziwiło mnie, iż na forum Altezy znalazłem informację, że w LSD tych IS-ów jest aż 8 "satelitów".
A tu faktycznie.
Co do filmu- tak jak chyba napisałem- fajnie obrazuje, ale objaśnienie lektora zawiera masę błędów.
A tu faktycznie.
Co do filmu- tak jak chyba napisałem- fajnie obrazuje, ale objaśnienie lektora zawiera masę błędów.
-
- Lex user
- Posty: 45
- Rejestracja: 27 lut 2017, o 23:36
- Model Lexusa: IS
- Skąd:: Małopolska
- Kontakt:
Re: [is200] LSD Szpera oznaczenia.
Wiem po czym można na złomie odróżnić dyfer z torsenem od otwartego. Torsen waży 36 kg, a otwarty lekko ponad 33
- Załączniki
-
- Załączam zestawienie z oznaczeniami całego dyfru jako części zamiennej z opisem który ma LSD, a który nie.
- dyfry.jpg (110.08 KiB) Przejrzano 5916 razy
- brat_z
- Lex user
- Posty: 263
- Rejestracja: 26 lut 2015, o 15:56
- Model Lexusa: is200
- Skąd:: Warszawa
- Kontakt:
Re: [is200] LSD Szpera oznaczenia.
Dodaj czy waga z olejem czy bez oleju? oraz czy z flanszami od półosi czy z wyjętymi bo ktoś się może zdziwić;)HetmanW pisze:Wiem po czym można na złomie odróżnić dyfer z torsenem od otwartego. Torsen waży 36 kg, a otwarty lekko ponad 33
-
- Lex user
- Posty: 45
- Rejestracja: 27 lut 2017, o 23:36
- Model Lexusa: IS
- Skąd:: Małopolska
- Kontakt:
Re: [is200] LSD Szpera oznaczenia.
Waga z wszystkim, gdyż to część 41110. O oleju nie piszą. Podejrzewam, że to masa na sucho, ale pewien nie jestem. W większości mechanizmów podaje się masę na sucho, ale np. Amerykanie czasem skrzynie przysyłają już zalane.
Źródło zdjeć:
https://partsouq.com/en/catalog/genuine ... d=91486&q=
Źródło zdjeć:
https://partsouq.com/en/catalog/genuine ... d=91486&q=
- Załączniki
-
- 410858C.gif.png (52.49 KiB) Przejrzano 5864 razy
-
- Nowy lex user
- Posty: 7
- Rejestracja: 5 sie 2017, o 17:27
- Model Lexusa: is200
- Skąd:: Swidnik
- Kontakt:
Re: [is200] LSD Szpera oznaczenia.
Witam mam problem tego typu iz zakupilem torsen zamontowalem stanalem jednym kolem na sniegu drugim na asfalcie i... stalem w miejscu? czyzby to oznaczalo ze ktos mi sprezdal za ponad tys zwykly most otwarty ? daj cie znac bo trzeba bedzie nakreic afere
- luka1994sz
- Lex user
- Posty: 74
- Rejestracja: 16 maja 2012, o 21:57
- Model Lexusa: IS 400
- Skąd:: Rzeszów/Janów Lub.
- Kontakt:
Re: [is200] LSD Szpera oznaczenia.
Nie, on musi dostać strzała, żeby spiąć.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 20 gości