LEXUS GS 430 mk3 SPALANIE GAZ/BENZYNA

Instalacje gazowe w modelu GS
skyglobe
Lex user
Posty: 108
Rejestracja: 13 maja 2019, o 21:44
Model Lexusa: LS 430
Skąd:: Gorzów
Kontakt:

Re: LEXUS GS 430 mk3 SPALANIE GAZ/BENZYNA

Post autor: skyglobe »

Saskłacz pisze:
gmiter pisze:Jest pewna zasada co do spalania gazu. Jak spala mniej niż benzyny to albo jeździsz wolniej albo dojada sobie głowicę :)
Przy instalacjach wtryskujących gaz w fazie ciekłej zwiększa sprężanie i przez to moc. Wiem, że masz na myśli za ubogą mieszankę i to prawda co piszesz, ale to odnosi się do wtrysku w fazie lotnej. No i też spalanie 25% więcej gazu nie ma nic wspólnego z dłuższym życiem głowicy :-)
Pojęcia mieszanki stechiometrycznej (prawidłowej) zbyt ubogiej czy też za bogatej odnoszą się do każdego rodzaju silnika spalinowego. Rodzaj paliwa i jego stan skupienia nie ma żadnego znaczenia. Spalanie 20% więcej gazu LPG niż benzyny spowodowane jest tym, że LPG jest mniej kaloryczny od etyliny. Przy innych mikasach paliwowych te różnice też występują i zapewne są inne (nie mam doświadczenia więc się nie wypowiem). Jazda na ubogiej mieszance powoduje drastyczny wzrost temperatury w komorze spalania i w konsekwencji wypalanie gniazd zaworowych i o to Koledze Gmiterowi chodziło.
Pozdrawiam
Saskłacz
Lex user
Posty: 30
Rejestracja: 6 kwie 2019, o 18:41
Model Lexusa: GS 430
Skąd:: Warmia
Kontakt:

Re: LEXUS GS 430 mk3 SPALANIE GAZ/BENZYNA

Post autor: Saskłacz »

skyglobe pisze:
Saskłacz pisze:
gmiter pisze:Jest pewna zasada co do spalania gazu. Jak spala mniej niż benzyny to albo jeździsz wolniej albo dojada sobie głowicę :)
Przy instalacjach wtryskujących gaz w fazie ciekłej zwiększa sprężanie i przez to moc. Wiem, że masz na myśli za ubogą mieszankę i to prawda co piszesz, ale to odnosi się do wtrysku w fazie lotnej. No i też spalanie 25% więcej gazu nie ma nic wspólnego z dłuższym życiem głowicy :-)
Pojęcia mieszanki stechiometrycznej (prawidłowej) zbyt ubogiej czy też za bogatej odnoszą się do każdego rodzaju silnika spalinowego. Rodzaj paliwa i jego stan skupienia nie ma żadnego znaczenia. Spalanie 20% więcej gazu LPG niż benzyny spowodowane jest tym, że LPG jest mniej kaloryczny od etyliny. Przy innych mikasach paliwowych te różnice też występują i zapewne są inne (nie mam doświadczenia więc się nie wypowiem). Jazda na ubogiej mieszance powoduje drastyczny wzrost temperatury w komorze spalania i w konsekwencji wypalanie gniazd zaworowych i o to Koledze Gmiterowi chodziło.
Pozdrawiam
Kolego, ale stan skupienia i rodzaj paliwa ma podstawowe znaczenie. Prawidłowa mieszanka będzie inna dla benzyny, inna dla węgla inna dla gazu. 1 litr mieszanki propan/butan w stosunku 1:1 ma wartość około 25 MJ, a benzyny około 38 MJ co daje 35% różnicy w wartości energetycznej. Idąc Twoim tokiem rozumowania wszyscy, którym pojazd na gazie nie pali więcej o 35% mają powypalane gniazda zaworowe.
Nie to, że zjadłem wszystkie rozumy i mam nieograniczoną wiedzę o instalacjach LPG, ale to co piszesz po prostu dla mnie nie trzyma się kupy i nie zgadza z moim doświadczeniem.
Sam słyszałem o 5% podwyższeniu zużycia na sekwencji i to się zgadzało z moim doświadczeniem. Nie pisałem o tym wcześniej, ponieważ jest to tak nieznaczna wartość, że można ją pominąć na potrzeby takich dyskusji.
Zjeździłem kilka samochodów z sekwencją i spalanie na było w granicach spalania na benzynie. Mam bardzo ciężką nogę i wykorzystywałem potencjał silnika. Licznik pokazywał minimum 50 000km rocznie, także jakby coś miało się stać z zaworami, to na pewno by się stało. Fakt były to samochody do 200 KM. Miałem też instalację w aucie 250 KM (subaru H6) i tam paliło więcej, ale instalacja była zła i prawdopodobnie źle zamontowana. Instalator nie robił wcześniej takiego auta i się nie spisał. Były ciągłe problemy, a przy mocno dynamicznej jeździe wywalało na PB (prawdopodobnie instalacja nie nadążała z podawaniem gazu).
Z mojego doświadczenia wynika, że większe spalanie o 20 czy 25% w sekwencji to źle zainstalowana bądź zła instalacja. Może przy pojemnościach 4 litry jest inaczej, nie wiem. Przy 2.0, 2.4 i 3.0 tak było.
Teorię o kaloryczności można sobie między bajki włożyć lub jest to tylko część bardziej złożonego zjawiska, co udowodniłem. Procesy jakie tam zachodzą są tak skomplikowane i jest ich tyle, że nawet się nie sile na mądrości, ale wiem, że to wszystko jest ze sobą powiązane jedno na drugie ma wpływ.
Dawno już nie siedziałem w temacie LPG i na pewno nigdy w takich pojemnościach i silnikach, które mają więcej niż 6 cylindrów. Cenię i szanuje wiedzę i doświadczenie forumowiczów, ale też pozostawiam sobie prawo do bycia krytycznym :-)
Bardzo lubię dyskusje, bo można wiele się nauczyć (nie mylić z kłótniami) i mam nadzieję, że jeśli w moim toku rozumowania jest błąd, to ktoś mi to wyjaśni :-)
zdrowy_zab
Lex user
Posty: 151
Rejestracja: 30 sie 2017, o 12:51
Model Lexusa: LS400, IS200T
Skąd:: Pajęczno/Warszawa
Kontakt:

Re: LEXUS GS 430 mk3 SPALANIE GAZ/BENZYNA

Post autor: zdrowy_zab »

Saskłacz pisze:
Saskłacz pisze:
gmiter pisze:Jest pewna zasada co do spalania gazu. Jak spala mniej niż benzyny to albo jeździsz wolniej albo dojada sobie głowicę :)
Z mojego doświadczenia wynika, że większe spalanie o 20 czy 25% w sekwencji to źle zainstalowana bądź zła instalacja.
Kolega w tym momencie obalił najważniejszą zasade LPG w aucie, kilkaset stron lpg forum a przede wszystkim - fizykę.
Saskłacz
Lex user
Posty: 30
Rejestracja: 6 kwie 2019, o 18:41
Model Lexusa: GS 430
Skąd:: Warmia
Kontakt:

Re: LEXUS GS 430 mk3 SPALANIE GAZ/BENZYNA

Post autor: Saskłacz »

zdrowy_zab pisze: Kolega w tym momencie obalił najważniejszą zasade LPG w aucie, kilkaset stron lpg forum a przede wszystkim - fizykę.
To może konkretnie, które zagadnienie z fizyki? Mam nieodparte wrażenie, że chodziło Ci o chemię
Dość dokładnie opisałem o czym mówię, za to Ty kolego w zasadzie nie napisałeś nic.
A tak na marginesie, to kilkaset stron do poczytania według Ciebie to dużo? :-)
Awatar użytkownika
carinus
Lex Master
Posty: 1843
Rejestracja: 28 lis 2010, o 19:29
Model Lexusa: RX400h,IS220d
Skąd:: lubuskie/Belgia
Kontakt:

Re: LEXUS GS 430 mk3 SPALANIE GAZ/BENZYNA

Post autor: carinus »

Napisałeś że analogicznie spalasz po 10 wiaderek na godzinę węgla albo drewna,ale wszyscy wiemy że węgiel bywa kaloryczniejszy od drewna.Właściwości tych paliw pod względem energetycznym są różne i różnice muszą być.Litr benzyny daje więcej energii od litra gazu,inaczej będzie jak porównasz to wagowo,ale paliwa kupujemy na litry.
zdrowy_zab
Lex user
Posty: 151
Rejestracja: 30 sie 2017, o 12:51
Model Lexusa: LS400, IS200T
Skąd:: Pajęczno/Warszawa
Kontakt:

Re: LEXUS GS 430 mk3 SPALANIE GAZ/BENZYNA

Post autor: zdrowy_zab »

Saskłacz pisze:
zdrowy_zab pisze: Kolega w tym momencie obalił najważniejszą zasade LPG w aucie, kilkaset stron lpg forum a przede wszystkim - fizykę.
To może konkretnie, które zagadnienie z fizyki? Mam nieodparte wrażenie, że chodziło Ci o chemię
Dość dokładnie opisałem o czym mówię, za to Ty kolego w zasadzie nie napisałeś nic.
A tak na marginesie, to kilkaset stron do poczytania według Ciebie to dużo? :-)
Bez sensu pisać coś, co pisane było wiele razy, podrzucę więc link:
https://lpg-forum.pl/podstawy-strojenia ... 32594.html
Saskłacz
Lex user
Posty: 30
Rejestracja: 6 kwie 2019, o 18:41
Model Lexusa: GS 430
Skąd:: Warmia
Kontakt:

Re: LEXUS GS 430 mk3 SPALANIE GAZ/BENZYNA

Post autor: Saskłacz »

carinus pisze:Napisałeś że analogicznie spalasz po 10 wiaderek na godzinę węgla albo drewna,ale wszyscy wiemy że węgiel bywa kaloryczniejszy od drewna.Właściwości tych paliw pod względem energetycznym są różne i różnice muszą być.Litr benzyny daje więcej energii od litra gazu,inaczej będzie jak porównasz to wagowo,ale paliwa kupujemy na litry.
A jak to się ma do spalania większej ilości gazu niż benzyny i do tego co napisałem lub ktoś inny napisał, bo nie bardzo rozumiem.
zdrowy_zab pisze: Bez sensu pisać coś, co pisane było wiele razy, podrzucę więc link:
https://lpg-forum.pl/podstawy-strojenia ... 32594.html
Nie tak znowu bez sensu. Jest to temat o spalaniu gazu do benzyny czyli idealne miejsce, żeby taka informacja tu była.
Na razie przeczytałem pierwszą stronę, która jest najważniejsza i jest tam cały "artykuł" i nie widzę nic na temat większego spalania gazu. Jedynie to to, że aby mieszanka była stechiometryczna, to na gazie trzeba więcej powietrza niż na benzynie.
Mówiąc inaczej, na chwilę obecną znalazłem tam potwierdzenie tego co napisałem, a nie jak sugerujesz odwrotnie.
skyglobe
Lex user
Posty: 108
Rejestracja: 13 maja 2019, o 21:44
Model Lexusa: LS 430
Skąd:: Gorzów
Kontakt:

Re: LEXUS GS 430 mk3 SPALANIE GAZ/BENZYNA

Post autor: skyglobe »

Szanowny Kolego.
W którym miejscu moja wypowiedź była bez sensu ??? Ale tak na spokojnie proszę :biggrin2:
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
gmiter
Lex Master
Posty: 1247
Rejestracja: 9 mar 2016, o 12:07
Model Lexusa: IS350
Skąd:: Gdynia
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: LEXUS GS 430 mk3 SPALANIE GAZ/BENZYNA

Post autor: gmiter »

Porównajcie sobie kalorycznośc LPG do PB w MJ/kg a następnie weźcie pod uwagę też gęstośc LPG.
W MJ/kg LPG jest bardziej kaloryczny jednak z faktu gęstości w warunkach przeliczeniowych wychodzi te 20-25% więcej LPG.
Przykłąd mojego XC90 z prostym silnikiem 2.5T po sofice ma ~250-260 KM.
Na hamowani ustawiane LPG oraz PB.
Mieszanki zgadzają się w każdym zakresie obciążeń - na PB przy obciążeniu i wchodzeniu na boost jest AFR~11.5, na gazie AFR~12.
Spalanie przy spokojnej jeździe przed softem gdzie ktoś kto zna się na silnikach Volvo wie że w serii trzymają stechio zawsze (nawet przy maks obciążeniu i peaku doładowania [stąd pękające tuleje :dance: ]) wyglądało tak że w trasie wychodziło 11litrów PB (stała trasa Gdynia Ustka) a LPG wychodziło koło 13-13.5.
Obecnie komp PB pokazuje średnie spalanie 12,5 a LPG wychodzi 15 (głównie miasto). Fuel trimy na mapach PB w każdym zakresie na obu paliwach około 3% na plusie.
Cięzko porównać warunki jazdy na obu paliwach ale zawsze wychodziło mi te 20% więcej LPG niż PB.
Saskłacz
Lex user
Posty: 30
Rejestracja: 6 kwie 2019, o 18:41
Model Lexusa: GS 430
Skąd:: Warmia
Kontakt:

Re: LEXUS GS 430 mk3 SPALANIE GAZ/BENZYNA

Post autor: Saskłacz »

skyglobe pisze:... Rodzaj paliwa i jego stan skupienia nie ma żadnego znaczenia...
W tym kolego. Nawet temperatura ma znaczenie.
Nie rozumiem też co masz na myśli mówiąc o spokoju? Do czego to się odnosi?
Nie chodzi też o to kto ma racje, tylko gdzie lezy prawda.
gmiter pisze:Porównajcie sobie kalorycznośc LPG do PB w MJ/kg a następnie weźcie pod uwagę też gęstośc LPG.
W MJ/kg LPG jest bardziej kaloryczny jednak z faktu gęstości w warunkach przeliczeniowych wychodzi te 20-25% więcej LPG.
Przykłąd mojego XC90 z prostym silnikiem 2.5T po sofice ma ~250-260 KM.
Na hamowani ustawiane LPG oraz PB.
Mieszanki zgadzają się w każdym zakresie obciążeń - na PB przy obciążeniu i wchodzeniu na boost jest AFR~11.5, na gazie AFR~12.
Spalanie przy spokojnej jeździe przed softem gdzie ktoś kto zna się na silnikach Volvo wie że w serii trzymają stechio zawsze (nawet przy maks obciążeniu i peaku doładowania [stąd pękające tuleje :dance: ]) wyglądało tak że w trasie wychodziło 11litrów PB (stała trasa Gdynia Ustka) a LPG wychodziło koło 13-13.5.
Obecnie komp PB pokazuje średnie spalanie 12,5 a LPG wychodzi 15 (głównie miasto). Fuel trimy na mapach PB w każdym zakresie na obu paliwach około 3% na plusie.
Cięzko porównać warunki jazdy na obu paliwach ale zawsze wychodziło mi te 20% więcej LPG niż PB.
I to są konkrety.
To co piszesz wydaje się być logiczne i też myślałem o wartości energetycznej w kilogramach. Faktycznie stosunek się wtedy zmienia. Niemniej jednak jest błąd w tej logice. Może i spalanie w kilogramach było by o tyle większe ile kaloryczność mniejsza, ale spalanie podajesz większe o 20% w litrach. Jak przeliczymy to na kilogramy stosunek mocno się zmieni. Jak przeliczymy Twoje spalanie benzyny i gazu na kilogramy, a nie litry, to różnica nie będzie 20% i nie będzie adekwatna do różnicy energetycznej w danych jednostkach.
Nie zrozum mnie źle. Wierze, że te wyniki spalania, o których mówisz są jak najbardziej zgodne z prawdą. Bardzo też możliwe, że spalanie na gazie będzie trochę większe "z urzędu".
Chodzi mi po prostu, żeby dowiedzieć się skąd to wynika, a na razie nikt nie jest tego dobrze uzasadnić.
ODPOWIEDZ

Wróć do „GS”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość